اکولایزرها در سیستم های صوتی

اکولایزرها در سیستم های صوتی از اهمیت بسیار بالایی در طراحی صوت سالن ها ایفا می کنند. در مقالات سایت پژواک تابان افق تلاش کرده ایم تا شما را با انواع اصطلاحات، لغات، ابزار تخصصی و بسیاری از مسائلی که مربوط به صوت، استاندارد و یا هر چیز وابسته به سالن کنفرانس و همایش می شود آشنا کنیم تا بتوانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. یکی دیگر از اصطلاحاتی که در بحث صوت بسیار با آن برخورد می کنید اکولایزرها هستند ما در این مقاله شما را با این مفهوم و اصطلاحات وابسته به آن آشنا می کنیم.

اکولایزرها در سیستم های صوتی شرکت پژواک تابان افق طراحی مشاوره و اجرای صوت نور تصویر و دکوراسیون و تجهیز سالن همایش , کنفرانس ,آمفی تئاتر , سینما

اکولایزرها در سیستم های صوتی و حل مشکل صدا در سالن:

معمولاً یکی از مشکل‌ترین سازها در میکس، باس (چه گیتار و یا چه سینتی سایزر) میباشد که ضبط صدای آن‌ها بسیار متفاوت از یکدیگر است. در سالن های همایش سیستم صوت قرار گرفته در سالن بسیار مهم است اما مشکل اصلی با صداهای باس اغلب تغییر تونالیته در ارتباط با نوت‌هایی که نواخته می‌شود،است. به عنوان مثال پایین‌ترین نت ”  می ” (Hz 41) فرکانس‌های پایین قابل ملاحظه‌ تری نسبت به نوت“می” دو اکتاو بالاتر از آن (Hz 164) تولید می‌کند .با استفاده از اکولایزر میتوان به صداهای پیوسته و مستحکم (solid tone) رسید، اگرچه اکولایزرهای داینامیک و کمپرسرها به ویژه مولتی بند، می‌توانند این کار را بهتر انجام دهند.

اکولایزرها در سیستم های صوتی

اکولایزرها در سیستم های صوتی و ارتباط آن با نوازندگی:

تکنیک ‌های متفاوت نوازندگی و صداهای باس گوناگون در ژانر های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال صدای باس در ژانر فانک خیلی متفاوت از صدای باس در ژانر متال می‌باشد. در هنگام میکس کردن صداهای باس دو اصل بنیادی وجود دارد: فرکانس‌های پایین قدرتمند و یکدست و داشتن وضوح. رسیدن به این دو هدف به آسانی نمی‌باشد. به علت داشتن طبیعت پایدار، باس اغلب سازی است که بخش پایینی طیف فرکانسی (low end) را پر می‌کند.
با فرکانس‌های پایین بیش از حد زیاد، میکس تمیز و مناسبی نخواهیم داشت و با فرکانس‌های پایین کم،به میکس لاغری خواهیم رسید و همین طور که قبلاً بیان شد این ویژگی می‌توانند در ارتباط با نت‎هایی که نواخته می‌شوند،تغییر کند. بر همین اساس پایه طراحی اکولایزرها در سیستم های صوتی نهاده شد.

 صدای باس در صنعت صدا و اکولایزرها در سیستم های صوتی:

همیشه رقابتی بین صدای باس و صدای کیک در فرکانسهای پایین وجود دارد. بیشتر صداهای باس (چه ضبط شده باشند چه توسط سینتی سایزر تولید شده باشند)، نسبتاً انرژی کمی در محدوده فرکانسی میانه – بالا و بالا دارند و بعضی از آن‌ها، تقریباً از محدوده فرکانسی پنج کیلوهرتز به بالا، انرژی ندارند(در برخی موارد به خصوص صدای ضبط شده باس این محدوده فرکانسی می‌تواند خیلی پایین‌تر باشد).

ایجاد وضوح در صدای باس:

در محدوده فرکانسی میانه- پایین معمولاً تعداد سازهای کافی وجود دارند که برای بدست آوردن فضای شنیداری در حال مبارزه هستند. برای ایجاد وضوح در صدای باس، ممکن احتیاج به مقداری تجربه باشد. هر ابزاری در میکس کردن که بتواند فرکانس های هارمونی تولید کند (به عنوان مثال enhancers   و  (distortions برای ایجاد وضوح در صداهای باس می‌توانند بسیار مفید باشند.

اکولایزرها در سیستم های صوتی :

در دوران ابتدایی عصر تلفن، متخصصان در آزمایشگاه بل با یک مشکل روبه روی شدند ،هنگامی که طول کابل ارتباطی خیلی زیاد بود،فرکانس های بالاکاهش می یافتند،اتفاقی که باعث می شد صدا درفواصل طولانی به سختی قابل فهم باشد.بنابراین متخصصان آزمایشگاه بل یک مدار الکتریکی طراحی کردند که فرکانس های بالا را درمحل دریافت صدا، تقویت می کرد و به واسطه این مدار الکتریکی فرکانس های صدا در هر دو طرف خط با هم برابر می شد. اسمی که برای این مدار الکتریکی گذاشتند همسان کننده یا همان اکولایزرها در سیستم های صوتی بود.

اکولایزرها در سیستم های صوتی -

کارکرد اکولایزرهای مورد استفاده در سیستم های صوتی سالن کنفرانس:

اکولایزرهایی که امروزه در میکس موسیقی و همچنین در سالن های همایش مورد استفاده قرار می گیرند برای برابر کردن فرکانس صداها به کار نمی رود، بلکه برای دست کاری کردن محتوای فرکانسی المان های گوناگون میکس به کار برده می شوند. ویژگی فرکانسی هر ساز به طور جداگانه و اینکه چگونه بر روی طیف فرکانسی کلی در یک میکس تاثیر می گذارد، یکی از عوامل مهم در میکس موسیقی می باشد. کار کردن با اکولایزرها امر ساده ایست، اما اینکه چه فرکانس هایی و به چه میزان دستکاری شوند شاید یکی از بزرگترین چالش ها، در میکس یک اثر باشد. اکولایزر کردن و فیلتر کردن در حوزه ای قرار دارد که طراحی دیجیتال نسبت به همتای آنالوگ خود دارای برتری می باشد.

اکولایزرهای دیجیتالی استفاده شده در سیستم صوتی:

بسیاری از اتفاقات ناخواسته در طراحی آنالوگ، به آسانی در حوزه دیجیتال برطرف شده اند. اکولایزرهای دیجیتال، انعطاف پذیری و کنترل کننده های بیشتری را مهیا می کنند و انقلابی در اکولایزرها در سیستم های صوتی محسوب می شوند. به عنوان مثال داشتن شیب های مختلف در هنگام تضعیف فرکانس ها در اکولایزرهای دیجیتال در سیستم های صوتی معمول می باشد، که این یک ویژگی نایاب در طراحی آنالوگ است. همچنین فیلترهای دیجیتال دارای پاسخ سریع تر و پهنای باند باریک تری نیز می باشند. اینکه چه سیستم صوتی در سالن همایش و گاهاً در سالن کنفرانس انتخاب می کنید بسیار مهم می باشد.

کارکرد اکولایزرهای مورد استفاده در سیستم های صوتی سالن کنفرانس:

کاربردهای اکولایزر  مورد استفاده در سیستم صوت:

اگرچه اکولایزرها در سیستم های صوتی تنها دستگاه هایی نیستند که باعث تغییر در فرکانس ها می شوند، اما معمول ترین آنها هستند. به بیان ساده، اکولایزرها تونالیته سیگنال ها را تغییر می دهند که این قابلیت در موارد زیر کاربرد دارد:

بالانس کردن طیف فرکانسی در اکولایزرها در سیستم های صوتی

این مورد یک بخش مهم در میکس می باشد. داشتن محدوده هایی که در آن فرکانس هایی بیش از اندازه زیاد باشند یا بیش از اندازه کم باشند، چه با پهنای باند پهن یا باریک، یکی از مهمترین مشکلاتی است  که از اکولایزرها در سیستم های صوتی برای تصحیح آن استفاده می شود. همچنین اکولایزرها این اجازه را به ما می دهند تا محدوده فرکانسی سازها را پهن یا باریک کنیم و یا آنها را در طیف فرکانسی به سمت محدوده بم تر یا زیرتر، حرکت دهیم.

اکولایزرها در سیستم های صوتی و تأثیر آن بر صدا:

اکولایزرها در سیستم های صوتی کنترل جامعی بر روی حضور رنگ صدای هر ساز به ما می دهند. ما می توانیم صداها را به صورت مورد نظر تغییر دهیم: تنک یا تنومند، بزرگ یا کوچک، تمیز یا کثیف، زیبا یا خشن، واضح یا مات و … برای این تغییرات، اکولایزرها گزینه های زیادی را به ما می دهند. بطوری که تأثیر بر روی حضور رنگ صدای هر ساز یکی از خلاقانه ترین بخش های میکس می باشد.

جداسازی فرکانسها در اکولایزر:

بندرت پیش می آید که فرکانس های المان های مختلف در یک میکس با هم تداخل نداشته باشند.sub-bass(موج سینوسی با فرکانس پایین) اضافه شده به kick می تواند نمونه ای از این تداخل باشد. بیشتر سازها این تداخل را ایجاد می کنند، به گونه ای که در بعضی میکس­ها، این تداخل کاملاً بر روی همه جوانب موسیقی تاثیر منفی می گذارد. هنگامی که چند ساز بر روی محدوده فرکانسی مشترکی باهم مبارزه می کنند، تشخیص سازها از یکدیگر برای ما سخت می شوند. تا زمانی که صدای سازها این گونه در هم مخلوط هستند، به ناچار باعث همپوشانی یکدیگر می شوند.

جداسازی فرکانسها در اکولایزر

چگونه  همپوشانی سازها در سیستم صوت را از بین ببریم:

می توان به آسانی با حذف کردن فرکانس های غیر ضروری از سازها، این همپوشانی را از بین برد. ما نباید هر ساز را به بازه فرکانسی مشخص محدود کنیم زیرا با این کار، میکس صدای وحشتناکی خواهد داد. عمل حذف کردن فرکانس ها را تنها تا زمانی می توان انجام داد که بتوانیم سازها را از یکدیگر جدا کنیم، و همه سازها به آن گونه ای که ما می خواهیم مشخص شوند. بسته به نوع ساز بندی موسیقی، این کار می تواند همراه با کارکرد اکولایزرها در سیستم های صوتی همراه باشد.

وضوح صدا در سیستم های صوتی:

وضوح زیر مجموعه ای از جداسازی می باشد. بدون جداسازی، وضوح کمی خواهیم داشت. اما همچنین وضوح در ارتباط با این موضوع نیز می باشد که تنها قابل تشخیص بودن صدای ساز مورد نظر است یا اینکه صدای طبیعی خود ساز را نیز می خواهیم. به عنوان مثال در یک سازبندی وکال و پیانو احتمالا جداسازی زیادی بین این دو می باشد، اما اگر صدای پیانو خفه باشد، وضوح خوبی نخواهد داشت. بر همین اساس، برای Hi-Hats اگر فرکانس های اساسی بالا را نداشته باشند، می توانیم بگوییم که وضوح خوبی ندارند.

رساندن احساسات و عواطف با استفاده از صدا:

در مغز ما فرکانس های متفاوت در ارتباط با احساسات متفاوت می باشند. صداهای روشن می توانند همراه با پیغام زندی و شادی، و صداهای تاریک می توانند همراه با احساس ابهام و غمگینی باشند.

استفاده خلاقانه از میکس با استفاده از اکولایزرها در سیستم های صوتی:

آتومیشن کردن اکولایزر(Automating EQs) یکی از روش هایی است که به میکس جذابیت خاصی می دهد. دادن افکت تلفنی به صدای خواننده در یک لحظه و یا اضافه کردن فرکانس های بالا ( Brighteningبه snare) در بخش verseموسیقی،نمونه هایی از این امکان می باشند.

افزایش عمق میکس با استفاده از اکولایزرها در سیستم های صوتی:

فرکانس های پایین هنگامی که به مانعی برخود می کنند خم می شوند و به آسانی جذب نمی شوند.فرکانس های بالا دقیقا رفتار متضادی را نشان می دهند.به همین دلیل مغز ما صداهای رسیده از فواصل دور را به صورت صداهای گرفته و خفه می تواند تشخیص دهد و یا هنگامی که در زیر آب هستیم صداها کش آمده شده بنظر می رسند.ما می توانیم با استفاده از اکولایزرها در سیستم های صوتی و این ویژگی فرکانس صدای سازهای متفاوت در میکس را عقب یا جلو ببریم و عمق میکس را افزایش دهیم.

 کمک به ایجاد افکت های طبیعی تر در سیستم صوت با استفاده از اکولایزرها:

با در نظر داشتن این امر که فرکانس های پایین به آسانی جذب نمی شوند،در ادامه Reverb یک صدا،فرکانس های بالا کمتر وجود دارند.البته فرکانس های موجود در Reverb یک صدا بستگی به اتاقی که صدا در آن تولید شده نیز دارد.اغلب دستگاه های تولید کننده Reverb دارای یک اکولایزر درونی نیز می باشند،اما با این حال ما نیز می توانیم یک اکولایزر خارجی بر روی Reverb صدای مورد نظر، اعمال کنیم.

چگونه همپوشانی سازها در سیستم صوت را از بین ببریم

اکولایزرها در سیستم های صوتی در موسیقی:

اکولایزرها در عمل:
در بیشتر مواقع اکولایزر کردن در محتوای میکس انجام می شود. از بین بردن همپوشانی فرکانسی سازها با دقیق کوک کردن یک سایز در طیف فرکانسی، نه ه تنهایی بلکه در ارتباط با سازهای دیگر انجام می شود.  اکولایزرها و دکمه solo بر روی میکسر، دقیقاً بهترین دوست هم نیستند. سازهایی که در هنگام تک نوازی صدای عالی دارند ممکن است در میکس صدای بدی بدهند.

کمک به میکس در اکولایزر:

احتمال رخ دادن خلاف این موضوع بیشتر است (سازی که در هنگام تک نوازی صدای بدی دارد، ممکن است در میکس صدای خوبی بدهد).اگر ما یک فیلتر بالا گذر را بر روی صدای خواننده که بدون حضور موسیقی (به شکل solo) پخش می شود، اعمال کنیم، تمایل داریم که فرکانس قطع پایینتری نسبت به زمانی که صدای خواننده را در حضور موسیقی می شنویم، تنظیم کنیم. در حالت solo ما تنها تأثیر فیلتر را بروی صدا خواننده می شنویم (اینکه فیلتر چه چیزی را از صدا حذف می کند) اما نمیتوانیم متوجه شویم این بخشی که از صدای خواننده حذف شده، تا چه اندازه به شفافیت صدای خواننده و در نتیجه به کل میکس کمک کرده است.

تاثیر معکوس اکولایزرها:

با این حال هنوز چند موقعیت وجود دارد که در حالا solo صداها را اکولایزر می کنیم. این موارد بیشتر شامل اکولایزر کردن اولیه سازها یا زمان هایی که میکس جزئیات صدا را می پوشاند، می شود. اما باید به یاد داشته باشیم که: اکولایزر کردن سازها بدون حضورشان در موسیقی (به شکل solo) ممکن است تأثیر معکوس بگذارد.

از بین رفتن خلوص صدا توسط اکولایزر:

یک مهندس قدیمی می گوید اگر یک پروژه به خوبی ضبط شد، با توجه به میکسی که در ذهنمان می باشد، میزان کمی اکولایزر اعمال خواهد شد، با حتی به این مقدار هم احتیاجی نخواهد بود. این بزرگترین چالش برای بعضی از مهندسان ضبط می باشد. هنگامی که یکبار صدا ضبط می شود در خالص ترین شکلشان وجود دارند بنابر این هر اکولایزر کردنی، این خلوص را از بین می برد.

کم اکولایزر کردن صوت:

به مقدار خیلی کم اکولایزر کردن مانند آرایش کردن است. اما د مقادیر زیاد شبیه یک جراحی پلاستیکی کاملا موثر می باشد  (می تواند نتایج وحشتناکی را به همراه داشته باشد). من دوست دارم که اکولازر را به آینه های خمیده شبیه کنم. آینه های که انحنای کمی دارند ممکن است شما را باریکتر، پهن تر، بلندتر یا کوتاهتر نشان دهند. بعضی مواقع هم ممکن است شما را بهتر نشان دهند.

اکولایزر کردن صدای طبیعی و مصنوعی:

اما آینه هایی که انحنای زیادی دارند فقط شما را خنده دارتر و پهن تر نشان می دهند.  به طور کلی اکولایزرها برای دست کاری بیش از حد صدا به کار می روند. صداهای طبیعی در برابر صداهای مصنوعی بیشترین داستان اکولایزر کردن را نوشته اند.

پاسخ فرکانسی مسطح در اکولایزر:

هیچ تردیدی وجود ندارد که بعضی از اکولایزرها برای اهداف هنری ما بهتر هستند. اما زمینه های مشترکی بین همه اکولایزرها وجود دارند، هر چه به میزان شدیدتری از آنها استفاده کنیم میزان مصنوعی بودن اثری که می گذارند بیشتر می شود. به این معنا، یک اکولایزر بی نقص آن است که پاسخ فرکانسی مسطحی داشته باشد و در نتیجه هیچ تأثیری بر جای نگذارد. جدا از این حالت ایده آل، ما احتمالا بیشتر به صدا صدمه می زنیم با:

  • بهره زیاد
  • تنظیمات باریک برای Q
  • استفاده از فیلترها با شیب های تندتر

آیا استفاده از اکولایزرها در سیستم های صوتی برای سیستم صوت سالن مضر هستند؟

با این وجود اکولایزرها مضر نیستند. بلکه در میکس ها استفاده می شوند و نتیجه خوبی هم دارند. نکته جالب اینجاست که بعضی وقت ها  می توانیم با تغییر اندکی در شیوه میکس کردن، به نتیجه بهتری دست پیدا کنیم، یکی از این تاکتیک ها می تواند تنظیمات ملایم تری برای اکولایزر ها باشد.

اکولایزرها در سیستم های صوتی و فاز:

عملکرد اکولایزرها در سیستم های صوتی شبیه یک مکانیزم تاخیر می باشد. تـأخیرها بسیار کوتاه هستند، زیر 1ms. مجموعه تأخیرها (Group delay) مفهومی است که اغلب استفاده می شود، پیشنهاد می کند که تنها فرکانس های بخصوصی به تاخیر می افتند که البته این موضوع کاملاً دقیق نمی باشد، زیرا بعضی از فرکانس ها بیشتر از بقیه منتشر می شوند. به هر حال، مکانیسم تاخیر در اکولایزرها باعث فعل و انفعال نا خواسته فاز می شود. درست مانند خروجی یک combfilter که دو سیگنال یکسان، خارج از فاز هستند. ما می توانیم این پدیده فازی در اکولایزر را ساده کنیم و بگوییم که یک اکولایزر بعضی از فرکانس ها را نسبت به بقیه خارج از فاز قرار می دهد. ما همیشه پاسخ فرکانسی در مقابل فاز می بینیم، که بخش جدا نشدنی از عملکرد یک اکولایزر می باشد.

آیا استفاده از اکولایزرها در سیستم های صوتی برای سیستم صوت سالن مضر هستند؟

تقویت در اکولایزرها باعث چه می شود؟

اینکه تقویت در اکولایزرها تغییرات فازی بیشتری ایجاد می کنند تا تضعیف یک افسانه است و هیچ مدک علمی چه در حوزه آنالوگ و چه در حوزه دیجیتال برای اثبات آن وجود ندارد. البته این جمله درست است که بگوییم هنگامی که در اکولایزرها تقویت می کنیم بیشتر متوجه تغییرات فاز می شویم، دلیل آن به سادگی این می باشد که با این عمل، تراز صوتی تغییرات در فاز را نیز بلندتر کردیم. بنابراین جا تعجب نیست که بسیاری از مهندسان میکس، تضعیف را به جای تقویت در اکولایزر کردن ترجیح می دهند و در منابع بسیاری این توصیه وجود دارد: در اکولایزر کردن اگر ممکن باشد، تضعیف بهتر از تقویت کردن می باشد.

یک نوع اکولایزر دیجیتال وجود دارد که دارای پاسخ فازی همواری است. به آن Lonear phase equalizer می گویند که در نمودار شکل زیر نشان داده شده است. فیلترهای دیجیتال بر اساس معادلات ریاضی می باشند. میتوان به سادگی بیان کرد که فرمول ها نظیر مراحل مختلف در اکولایزر هستند و صدا از میان این مراحل مختلف عبور می کند. با ایجاد فرمول های متقارن در یک فیلتر، هنگامیکه صدا از یک طرف وارد فرمول شود دچار تغییر در فاز می گردد، اما هنگامیکه از سمت مقابل خارج می شود آن تغییر در فاز به شکل اصلی بر می گردد و خروجی با ورودی در فاز یکسانی قرار می گیرند. یک مشکل با این نوع از اکولایزرها این می باشد که احتیاج به توان پردازشی زیاد و همچنین بافر (buffer)بزرگی دارند (بزرگتر از مقدار 1024 سمپلی که سکوئنسرها فراهم می کنند).  بنابراین این نوع از اکولایزرها CPU را بیش از حد معمول مصرف می کنند و باعث ایجاد تاخیر در افزونه (plugin) می شوند.

کاربرد فیلترهای صوتی اکولایزرها:

می توانیم بین فیلترهای گذر، شیب دار و پارامتریک انتخاب کنیم، به طوریکه هرکدام از این فیلترها را برای یک مجموعه ویژه از کاربردها، به کار ببریم. مهمترین تفاوت آشکار بین انواع مختلف فیلترها، تفاوت میان فیلترهای گذر و شیبدار در مقابل فیلترهای پارامتریک می باشد. هر دو فیلتر گذر و شیب دار، بر روی محدوده فرکانس های پایینی و بالایی طیف فرکانسی تأثیر می گذارند. اما فیلترهای پارامتریک برروی بخش محدودی از بازه فرکانسی، که اغلب دارای پهنای باند باریکی نیز می باشند، تأثیر می گذارند و به ندرت آنها را در اطراف محدوده فرکانس های پایینی و بالایی طیف فرکانسی می بینیم. کاربرد اساسی فیلترها به صورت دقیق تر در زیر تعریف می شود:

فیلترهای گذر اکولایزرها در سیستم های صوتی:

زمانی استفاده می شوند که بخواهیم محتوای فرکانسی را در ناحیه های پایینی و بالایی طیف فرکانسی حذف کنیم. بعنوان مثال حذف فرکانس های پایینی.

فیلترهای گذر اکولایزرها در سیستم های صوتی

فیلترهای شیبدار:

زمانی استفاده می شوند که بخواهیم تونالیته کلی سیگنال صوتی را تغییر دهیم و یا محدوده فرکانس های پایینی و یا بالایی طیف فرکانسی راتقویت و یا نرم تر کنیم. بعنوان مثال نرم تر کردن ضربه های بیش از حد بلند در فرکانس های پایین.

فیلترهای پارامتریک :

زمانی استفاده می شوند که بخواهیم محدوده بخصوص فرکانسی یا یک محتوای طیفی بخصوصی را تغییر دهیم. بعنوان مثال بخش بدنه صدای سازsnare.

استفاده از اکولایزرها در سیستم های صوتی:

طبق دستوالعملی که کمتر بیان شده،  فیلترها باید به این صوت در میکس مورد استفاده قرار بگیرند: ابتدا از فیلترهای گذر برای حد محتوای ناخواسته استفاده می کنیم، سپس از فیلترهای شیبدار برای تغییر تونالیته اصلی و سرانجام از فیلترهای پارامتریک برای اصلاحات ویژه ای استفاده می شود. دربخش های بعد به جزئیات درباره استفاده از هرنوع از این فیلترها می پردازیم.

فیلتر بالاگذر (HPF) در اکولایزر:

این فیلترها در میکس موسیقی بسیار کاربرد دارند. بعنون مثال هرصدای ناخواسته در فرکانس های پایین که جزء رنگ اصلی ساز نیستند (مانند هم برق) را حذف میکند. سازهای ضبط شده، نسبت به آن چیزی که در اغلب میکس ها مورد نیاز است، فرکانس پایین بیشتری دارند (بخشی از آن به علت اثر مجاورت در میکروفون ها می باشد). هنگامیکه چندساز مختلف باهم ترکیب می شوند، تجمع انرژی فرکانس های پایین برروی هم، باعث کدر شدن، از بین رفتن شفافیت و ناخوشایند شدن صدای میکس می شود.

فیلتر بالاگذر (HPF) در اکولایزر:

فیلتر بالاگذر اکولایزر چگونه کار می کند؟

فیلترهای بالا گذر بخش پایینی محدوده فرکانسی را با حذف کردن فرکانس های پایین و پایین-میانه تمیز می کنند. انجام دادن این کار باعث می شود که برای ساز گیتار باس و کیک درام، فضا ایجاد کنیم، اما نکته مهمتر این می باشد که با این کار به شفافیت سازها اضافه می شود. این نکته مهم است که با وجود حذف شدن طیفی از محتوای فرکانسی، فیلترهای بالاگذر شفافیت سیگنال صوتی را افزایش می دهند و در نتیجه این سیگنال های صوتی در میکس نمایان تر می شوند.

فیلترهای بالاگذر اکولایزر سیستم صوت و سیگنال های صوتی:

احتمال خیلی کمی دارد که فیلترهای بالاگذر برروی همه سیگنال صوتی اعمال شوند. برروی صدای خواننده، گیتارها و خواننده فیلتر بالاگذر را برروی فرکانس80 هرتز تنظیم می کند. زیرا فرکانس های پایین تر، هیچ کمکی به محتوای فرکانسی صدای خواننده نمی کنند. از فرکانس های قطع بالاتر، برای از بین بردن اثر مجاورت میکروفون، یا حذف کردن بخشی از بدنه صدای خواننده که جایگاهی در میکس ندارد، استفاده می شوند.
بسیاری از گیتارها، بخصوص گیتارهای آکوستیک، در محدوده فرکانس های پایین و پایین-میانه، فضای غیر لازمی را اشغال کرده اند، بطوریکه بقیه سازها می توانند از این فضا استفاده کنند. وقتی گیتارهای آکوستیک، ریتمی را می نوازند، اغلب بخش بدنه ی صدای آنها، بطور کامل یا بخشی از آن، توسط این نوار فیلترها حذف می شوند. هنگام ضبط صدای سنج ها ممکن است صدای بقیه اجزای درام نیز همزمان با آن ضبط شوند که نمی توان آنها را با فرایند گیت حذف کرد ( مثل حذف صدای snare که بوسیله میکروفون مربوط به ride ضبط شده است).

استفاده از فیلترها ی اکولایزر به عنوان جدا کننده:

بنابراین از این فیلترها می توان به عنوان جداکننده هم استفاده کرد. پیانو،کیبورد، اسنیر و هر ساز دیگری، می تواند از مزیت فیلتر کردن فرکانس های پایین، به همین شکل استفاده کند. حتی در بعضی ازموارد صدای کیک و گیتار باس را برای مشخص کردن مرز پایین ترین فرکانس شان و در نتیجه تأثیر مستقیم آن برروی کل میکس، فیلتر می کنند.

فرکانس های درگیر در این فرایند پاکسازی تنها به فرایند فرکانس های پایین محدود نمی شوند. به عنوان مثال، فرکانس قطع یک فیلتر بالاگذر برروی سنج ها، احتمال دارد که درداخل محدوده فرکانس های پایین-میانه باشد.

فرکانس قطع فیلتر در اکولایزر:

یک راه برای پیدا کردن محدوده مورد نظر این است که فرکانس قطع فیلتر را به آرامی افزایش دهیم تا جاییکه رنگ صوتی ساز تغییر کند، در آن هنگام کمی این فرکانس را به سمت عقب بر می گردانیم. معمولاً در میکس های شلوغ تر، به فرکانس قطع بالاتری برای فیلتر بالاگذر می رسیم. فیلتر کردن بیش از حد می توند حفره ای در طیف فرکانسی ایجاد کند و گرمای صدا را کاهش دهد. برای برطرف کردن این مشکل می توان فرکانس قطع فیلتر را برروی بعضی از سازها، پایین تر آورد.

فرکانس قطع فیلتر در اکولایزر

ویژگی فیلترهای اکولایزر:

یکی از ویژگیهای جالب فیلترهای بالاگذر این است که فرکانس قطع آنها می تواند کاملاً برروی فرکانس های بالا تنظیم شود، بدون اینکه اختلالات جدی را در صدای ساز بشنویم. دلیل آن، عملکرد مغز ماست که توانایی بازسازی فرکانس های بنیادین از دست رفته را دارد. حتی وقتی که فیلتر بالاگذر فرکانس های پایین را حذف میکند، مغز ما این فرکانس ها را بازسازی میکند و با این کار می توانیم میکس را تمیز کنیم، ما اطلاعات ارزشمند را نباید از دست بدهیم.

ویژگی پس آوایی فیلترهای بالاگذر اکولایزر:

فیلترهای بالاگذر، می توانند ویژگی های پس آوایی(reverb) را تغییر دهند. به طور کلی، عمق و تأثیر reverb برروی نیمه ی پایینی طیف فرکانسی آن متمرکز است ( فرکانس های پایین و فرکانسهای پایین-میانه) فرکانسهای بالای reverb، بیشتر شامل وضوح و درخشش آن می باشد. با فیلتر کردن فرکانس های پایین، می توان اندازه یک reverbو در نتیجه عمق آن را کاهش داد. اگر فرکانس قطع فیلتر را بروی فرکانس های بالا تنظیم کنیم، اندازه reverb کوچک تر خواهد شد. اگرچه ما با استفاده از یک شبیه ساز reverb کنترل کامل برروی اندازه و عمق reverb داریم.

فرکانس قطع فیلتر اکولایزر و کاهش پالس:

همچنین از فیلترهای بالاگذر برای حذف پالس های شدید فرکانس پایین تولید شده بواسطه بیان حروف انفجاری مانند «پ»، «ب» یا هرصدایی که این چنین مواردی را ایجاد کنند، استفاده می شود(pops). هرچقدر فرکانس قطع فیلتر را بالاتر در نظر بگیریم، شدت این پالس های کاهش می یابد، اما همانند مواردی که بیان کردیم، رنگ صدا دستخوش تغییر می شود.
در دوران نوارهای مغناطیسی، برای حذف کردن چنین پالس هایی، باید فیلتر را برروی کل صدای خواننده اعمال میکردیم و بین تراز صوتی این پالس ها و لاغر شدن صدای خواننده یک مصالحه ای انجام می دادیم. نرم افزار های ویرایش صدا، یک راه حل خیلی ظریف تری را ارائه می دهند، که آن فقط فیلتر کردن پالسهای مورد نظر می باشد. با استفاده از پردازش off-line به این روش دست می یابیم.به این صورت که به آسانی هرکدام از این پالس ها را انتخاب و فیلتر بالاگذر را برروی آن اعمال می کنیم.

فیلتر پایین گذر(LPF) در اکولایزر:

برخلاف فیلترهای بالاگذر، می توان تا حدی در استفاده از فیلترهای پایین گذر در میکس چشم پوشی کرد. متاسفانه گوش انسان نمی تواند هارمونی های بالا را هنگامیکه از بین می روند، بازسازی کند. بنابراین حذف فرکانس های بالا، نگران کننده تر است. بعضی از سازها از این قاعده مستثنی هستند. بعنوان مثال، فیلتر کردن فرکانس های بالاتر از KHz10 برای کیک درام، چندان قابل احساس نیست، با وجود اینکه مقداری انرژی در ناحیه فیلتر شده موجود است. سازهایی که صدای آنها دارای هارمونی غنی تری می باشد، به فیلترهای پائین گذر حساس ترند.

موارد استفاده از فیلترهای پائین گذر در اکولایزر:

از فیلترهای پائین گذر برای دو فعالیت اساسی استفاده می شود. اول، برای از بین بردن نویزهای فرکانس بالا یا hiss و دوم، برای مشخص کردن مرز فرکانس بالا در بعضی از سازها،. در بعضی از موارد یک فیلتر بالاگذر با یک فیلتر پائین گذر برای ایجاد یک فیلتر میان گذر ترکیب می شوند. ایده اصلی این عمل، محدود کردن طیف فرکانسی یک ساز به منظور تفکیک پذیری بیشترمی باشد. صدای گیتار های دیستورت شده می تواند یک مثال از مزیت استفاده از این نوع فیلترها باشند. زیرا این ساز هم در محدوده پائین و هم در بالای طیف فرکانسی دارای محتوای ناخواسته می باشد. همچنین استفاده از این فیلترها، می تواند هم پوشانی فرکانسی را کاهش دهد.

فیلترهای شیب دار اکولایزر (Shelving Filters)

فیلترهای شیب دار اکولایزر (Shelving Filters):

هم فیلترهای گذر و هم فیلترهای شیب دار، برروی پائین ترین و بالاترین محدوده طیف فرکانسی اثر می گذارند، به طوریکه فیلترهای گذر این محدوده های فرکانسی را حذف و فیلترهای شیب دار این محدوده های فرکانسی را تقویت و یا تضعیف می کنند. نیاز به گفتن نیست که فیلترهای شیب دار می توانند این نواحی را تقویت کنند، در صورتیکه فیلترهای گذر این توانایی را ندارند.

ویژگی فیلترهای شیب دار اکولایزرها:

یک ویژگی مهم فیلترهای شیبدار این می باشد که نسبت به فیلترهای گذرملایم تر رفتار می کند. با این نوع از فیلترها، کنترل نهایی برروی میزان بهره را داریم، بطوریکه با فیلترهای گذر، کنترل کمتری بر روی شیب  فیلتر داریم. فیلترهای شیب دار را طوری می توان تنظیم کرد که تاثیر خیلی کمی داشته باشند و منحنی پاسخ فرکانسی شان، تغییررات کاملاً ملایمی را نشان دهد.

استفاده از فیلتر شیبدار به جای فیلتر گذر اکولایزر:

اگر واژه « حذف کردن» را با واژه « ملایم کردن» جابجا کنیم، کاربردهای متنوع فیلترهای گذر، می توانند به راحتی به وظایف فیلترهای شیب دار تبدیل شوند. به عنوان مثال، بعضی از مواقع ما تنها می خواهیم بدنه صدای خواننده را سبک تر کنیم، نه اینکه بطور کامل آن را حذف کنیم. در بعضی از مواقع می خواهیم که اندازه reverb را کاهش دهیم، اما مقداری از گرمای آن نیز باقی بماند . با استفاده از فیلترهای شیب دار به جای فیلترهای گذر، می توان نویز موجود در فرکانس های بالای یک گیتار دیستورت شده را به جای حذف کردن، تعدیل نمود. ما همیشه می توانیم از ترکیب بین فیلترهای شیب دار و فیلترهای گذر استفاده کنیم، بطوریکه از فیلترهای گذر برای حذف نمودن محتوای فرکانسی ناخواسته، و از فیلترهای شیب دار برای ملایم تر کردن محتوای فرکانسی مورد نظر، استفاده کرد.

اصطلاحات فیلترهای شیبدار اکولایزر:

فیلترهای شیب دار اغلب با اصطلاحات چاق و لاغر، برای فرکانس های پائین، واضح و کدر برای فرکانس های بالا، همراه شده اند. همه ما با اثر فیلترهای شیب دار، به واسطه استفاده از آنها، برروی سیستم های پخش خانگی خود، آشنایی داریم. داشتن همین توانایی یکسان برای شکل دادن به تونالیته هر سازبه طور جداگانه، یک فرصت بسیار مناسبی است، که اغلب نادیده گرفته می شود.

شرکت پژواک تابان افق طراحی مشاوره و اجرای صوت نور تصویر و دکوراسیون و تجهیز سالن همایش , کنفرانس ,آمفی تئاتر , سینما

چالشهای حوزه فرکانسی اکولایزر:

دو چالش اصلی در حوزه فرکانسی شامل، طیف فرکانسی متعادل( بالانس) شده و تفکیک پذیری بین سازهای مختلف، می باشد. ما می توانیم این تصور را داشته باشیم که هر ساز در طیف فرکانسی، که گستره آن مشخص است، جایگذاری شده است. برای رسیدن به تعادل فرکانسی و تفکیک پذیری، ممکن است بخواهیم که سازهای مختلف را در محدوده فرکانسی جابجا کنیم. همچنین ممکن است بخواهیم که محدوده فرکانسی شان را باریک تر و یا پهن تر کنیم.
این روش اغلب به عنوان کوک کردن یک ساز، در طیف فرکانسی بیان می شود. با استفاده از همین دیدگاه، می توانیم مرزهای فرکانسی یک ساز را به سمت پائین تر یا بالاتر جابجا کنیم. فیلترهای شیب دار ابزار مناسبی برای انجام دادن این کار می باشند و چگونگی انجام این عمل را نشان می دهد. اگر می خواهید یک ساز فرکانس های بالای بیشتری را به خود اختصاص دهد، این محدوده فرکانسی را توسط فیلترهای شیب دار ( high shelving) تقویت کنید و اگر بخواه ید این محدوده را کمتر داشته باشید توسط همان فیلترها، آن را کاهش دهید.

چالشهای حوزه فرکانسی اکولایزر

انتخاب فرکانس درست برای فیلترهای شیب دار اکولایزر:

تنها نکته مهم این می باشد که فرکانس درستی را برای فیلترهای شیب دار انتخاب کنیم. مزیتی که فیلترهای شیب دار نسبت به فیلتر های گذر و پارامتریک دارند این می باشد که برای یک اثرگذاری ملایم، می توانند تنظیم شوند (برخلاف فیلترهای گذر) و با یک پاسخ فرکانسی هموار، می تواند بر محدوده ی فرکانسی گسترده ای تاثیر بگذارد. فیلترهای شیب دار این اجازه را به ما می دهند که سازها را در طیف فرکانسی کوک کنیم، و در ایجاد تفکیک پذیری و متعادل سازی طیف فرکانسی کمک می کنند.