طراحی مدرن

طراحی سالن همایش

دانشگاه خوارزمی

پیشینه

دانشگاه خوارزمی از دانشگاههای قدیمی ایران، که در سال  1298 خورشیدی تأسیس شده است. نام پیشین دانشگاه، تربیت معلم تهران از بناهای ساخته شده در دوران پهلوی اول می باشد و از جمله دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران که در زمره دانشگاههای برتر ایران بوده و جز دانشگاه های گروه “الف” وزارت علوم محسوب می گردد.

نام دانشگاه از دانشمند بزرگ ایرانی محمدبن موسی خوارزمی (ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف، جغرافیدان و مورخ شهیر ایرانی در دوره عباسیان) گرفته شده است. بانی دانشگاه دکتر عیسی صدیق و مهندس آن مارکوف روسی بوده است.

مشاهیر بزرگی با دانشگاه خوارزمی فعالیت داشته­ و یا در این دانشگاه تحصیل کرده اند که از آن جمله می توان افراد زیر را نام برد:

  • محمدعلی رجایی: سیاستمدار ایرانی و دومین رئیس جمهور ایران بودند،­ ایشان سال های 1335 تا 1338 در دانشگاه تربیت معلم به تحصیل اشتغال داشتند.
  • دکتر غلامحسین مصاحب: ریاضیدان و دانشنامه نویس ایرانی بودند که به دلیل کوشش های فراوان در راه ترویج ریاضیات جدید وی را پدر ریاضیات جدید در ایران نامیدند. ایشان در مهر 1345 مؤسسه ریاضیات را در دانشگاه تربیت معلم تأسیس نمودند. دکتر مصاحب تعداد 70 نفر مدرس ریاضی دانشگاهی را در این مؤسسه تربیت نمودند و همچنین کتابخانه تخصصی این مؤسسه در زمره بهترین کتابخانه های تخصصی کشور بود. در سال 1376 این مرکز به مؤسسه تحقیقات ریاضی دکتر غلامحسین مصاحب تغییر نام یافت.
  • دکتر عبدالکریم قریب: اندیشمند معاصر، پدر علم زمین شناسی ایران، که بعد از مدرک دیپلم در تعدادی از دانشگاهها به تحصیل علم پرداختند و با توجه به سخن خود ایشان که در آن زمان به علت اینکه تعداد دیپلمه ها بسیار کم بود می توانستند در هر دانشگاهی که تمایل دارند چند روزی را سر کلاس بشینند تا بتوانند رشته مورد علاقه خودشان را پیدا کرده و در آن به تحصیل بپردازند.

 نهایتاً ایشان زمین شناسی را انتخاب کردند و توانستند در در سال 1333 با رتبه 10دانشیاری وارد دانشسرای عالی (دانشگاه خوارزمی) شوند و تا اخذ مرتبه استادی در این دانشگاه مشغول به تدریس بودند. از آثار بجا مانده از ایشان می توان به: تألیف و ترجمه: 45 عنوان کتاب و160 عنوان مقاله اشاره کرد.

  • پروین اعتصامی: در زمان ریاست دکتر عیسی صدیق به عنوان مدیر کتابخانه در دانشگاه تربیت معلم مشغول بودند.

چهره های ماندگار دانشگاه خوارزمی:
این دانشگاه توانسته است در طی چندین سال چهره های ماندگار علمی را به کشور معرفی کند که از آن جمله می توان اشخاص زیر را نام برد:

  • دکتر علی شریعتمداری، چهره ماندگار علمی کشور در روانشناسی و علوم تربیتی در سال 1381  
  • دکتر احمد مجد، چهره ماندگار علمی کشور در رشته زیست شناسی در سال 1383  
  • حضرت آیت الله دکتر سید محمد موسوی بجنوردی، چهره ماندگار علمی کشور در رشته حقوق در سال 1384
  • دکتر شهربانو عریان، چهره ماندگار علمی در رشته زیست شناسی در سال 1384 و پژوهشگر برتر زن در سال 1384
  • دکتر شکوه نوابی نژاد، چهره ماندگار علمی در رشته روانشناسی و علوم تربیتی در سال87
  • دکتر علیرضا مدقالچی، چهره ماندگار علمی کشور در رشته ریاضی در سال 1389  

تزئینات معماری دانشگاه خوارزمی:

از جمله تزئینات به کار رفته در دانشگاه می توان به گچ بری، کاشیکاری و کتیبه نویسی و …. اشاره کرد.این دانشگاه در  1/07/1382 در فهرست اثار ملی ایران قرار گرفت.

دانشگاه خوارزمی:

  • سالن همایش ابوریحان
  • سالن همایش هفده شهریور
  • لابی دانشگاه خوارزمی

شرکت پژواک تابان افق این افتخار را داشته است که در چند پروژه در کنار تیم فنی دانشگاه خوارزمی بوده و بتواند علاوه بر تجهیز صفر تا صد سالن همایش ساختمان جغرافیا و بازسازی و مرمت سالن همایش هفده شهریور، پروژه ورودی لابی ساختمان اداری را نیز با موفقیت به انجام برساند

دکوراسیون سالن کنفرانس,استانداردهای طراحی سالن کنفرانس,طراحی سالن اجتماعات,تجهیز سالن همایش,تجهیز سالن آمفی تئاتر,اجرای سالن کنفرانس,طراحی سالن آمفی تئاتر,ضوابط طراحی اتاق کنفرانس,ابعاد استاندارد سالن اجتماعات,ضوابط طراحی سالن همایش,ریز فضاهای سالن همایش,ابعاد سالن کنفرانس

سالن همایش ابوریحان:

برگزاري همايش و سمينارهاي علمي برای اطلاع از یافته ها و پژوهش های جامعه علمی هر دانشگاهی در راستای ارتقاء آن دانشگاه بسیار اهمیت دارد. برگزاری همایش ها برای برقراری ارتباط مستقیم و رودرروی پژوهشگران و محققین و استادان و دانشجویان در راستای ارتباطات جمعی کمک بسیار شایانی در این زمینه می نماید و با توجه به این موضوع که یکی از فعالیت های مهم دانشگاه خوارزمی برگزاری سمینارهای بزرگ علمی با حضور اساتید و پژوهشگران از سراسر دنیا است پس تسهیل این ارتباط در جهت تسریع روند ارتباطات جمعی دانشگاه با وجود سالن همایشی در شأن این دانشگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

فلسفه طراحی از دید طراح:

معمولاً طراح در حین طراحی به فلسفه ای از طراحی دست می یابدکه عبارت است از مواضع یا ارزش هایی درباره طراحی که او برای شکل دهی فرم در طراحی سالن به آن تکیه می کند. گاهی این مواضع به شکل الفاظ در می آیند و در طرح ظهور می کنند.

نگرش طراح عمیقاً بر کار او اثر خواهد گذاشت؛ حال چه بیان این الفاظ آگاهانه باشد و چه نا آگاهانه و فعالیت طراحانه ی وی نیز در محدوده این ارزش های اساسی مربوط به طراحی است که صورت می گیرد و به عبارتی، این ارزش ها بر کار او در روند طراحی سالن حاکم هستند.  در هر فلسفه طراحی سالن همایش، معمولاً راه کارهایی برای بسیاری از روش های طراحی، روندها و تمهیدات ساختمانی وجود دارد که همه ی آنها، با بافت ارزش های طراحی وابستگی دارند، ارزش هایی که در سالن همایش ابوریحان با توجه به قدمت دانشگاه حتما باید در نظر گرفته می شد.  

روند طراحی سالن همایش دانشکده جغرافیا دانشگاه خوارزمی

در بررسی این سالن همایش برخی از مقوله های کلی، که مسائل قابل توجه در ساختمان از طریق آنها در طراحی، صورت بندی و عنوان می­شوند، عبارتند از:

  • حوزه بندی کارکردی
  • فضای معماری
  • فرم ساختمان و مسیرهای حرکتی
  • پاسخ به بافت
  • پوشش ساختمانی

حوزه بندی کارکردی و پاسخ به بافت تابع شرایط موجود و بسیار مهم بوده که در طراحی سالن همایش دانشگاه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 هنگامیکه فرآیند طراحی شروع شد مفاهیمی در زمینه پنج مقوله یعنی کارکرد، فضا، مسیر حرکتی و فرم، بافت و پوشش خلق شد و زمانیکه این مفاهیم بسط و توسعه یافت و در هم ادغام شد آنگاه ساخت طرح آغاز شد.

 هدف، طراحی سالنی از هر نظر موفق بوده که بتواند پاسخگوی نیاز دانشگاه باشد. در مرحله شماتیک تیم معماری پژواک تابان افق ایده­های اصلی طراحی را در اختیار تیم فنی دانشگاه خوارزمی قرار داد.

دکوراسیون سالن کنفرانس,استانداردهای طراحی سالن کنفرانس,طراحی سالن اجتماعات,تجهیز سالن همایش,تجهیز سالن آمفی تئاتر,اجرای سالن کنفرانس,طراحی سالن آمفی تئاتر,ضوابط طراحی اتاق کنفرانس,ابعاد استاندارد سالن اجتماعات,ضوابط طراحی سالن همایش,ریز فضاهای سالن همایش,ابعاد سالن کنفرانس

ورودی لابی دانشگاه خوارزمی:

   زیبایی شناسی

 زیبایی جاذبه ای است ازلی، که هنر، پل ارتباط بین آن و انسان است. درک زیبایی موهبتی است الهی و پایگاهی ذهنی که به عینیت می انجامد و هنر بدون آن، کالبدی است بی روح و خالی از جاذبه. در معماری مقوله زیبایی شناسی نقش بسزایی ایفا می کند. تمامی عوامل مؤثر باید نسبت به یکدیگر سنجیده شده تا نتیجه کار مصالحه ای از کل آن باشد. دنیای امروز دنیای بی ثباتی ارزش هاست. هیچ معیار ثابتی برای اینکه بگوییم این اثر خوب است یا بد وجود ندارد. تجربه زیبا شناختی تجربه ای خوشایند و مطلوب است که به زندگی ارزش و معنا می بخشد. این تجربه مبتنی بر تعمقی نشأت گرفته از درون موجود زنده است که سبب می شود او محیطش را بهتر درک کند. تجربه­ای که در بین همه مردم و در هر زمانی مستلزم تمرکز بر برخی از جنبه های محیط اطراف اوست. با استفاده از همین مفاهیم و تعاریف زیبایی شناسی و پس از تحلیل های مقدماتی عقلانی اولیه، اساس طراحی معماری لابی دانشگاه خوارزمی (ساختمان اداری) بنیان نهاده شد و ما وارد جوهره­ی تشکیل دهنده ی وجودی فضای آن شدیم. فضایی که در بطن خود و با حضور دانشجویان و مراجعین  حرکت و زندگی را بوجود آورده بود.

دکوراسیون سالن کنفرانس,استانداردهای طراحی سالن کنفرانس,طراحی سالن اجتماعات,تجهیز سالن همایش,تجهیز سالن آمفی تئاتر,اجرای سالن کنفرانس,طراحی سالن آمفی تئاتر,ضوابط طراحی اتاق کنفرانس,ابعاد استاندارد سالن اجتماعات,ضوابط طراحی سالن همایش,ریز فضاهای سالن همایش,ابعاد سالن کنفرانس
دکوراسیون سالن کنفرانس,استانداردهای طراحی سالن کنفرانس,طراحی سالن اجتماعات,تجهیز سالن همایش,تجهیز سالن آمفی تئاتر,اجرای سالن کنفرانس,طراحی سالن آمفی تئاتر,ضوابط طراحی اتاق کنفرانس,ابعاد استاندارد سالن اجتماعات,ضوابط طراحی سالن همایش,ریز فضاهای سالن همایش,ابعاد سالن کنفرانس
دکوراسیون سالن کنفرانس,استانداردهای طراحی سالن کنفرانس,طراحی سالن اجتماعات,تجهیز سالن همایش,تجهیز سالن آمفی تئاتر,اجرای سالن کنفرانس,طراحی سالن آمفی تئاتر,ضوابط طراحی اتاق کنفرانس,ابعاد استاندارد سالن اجتماعات,ضوابط طراحی سالن همایش,ریز فضاهای سالن همایش,ابعاد سالن کنفرانس

شرکت پژواک تابان افق با اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه در نقاط مختلف کشور و برخی از کشورهای همسایه با پشتوانه بیش از 20 سال سابقه مدیریت خود در زمینه مشاوره طراحی و تجهیز سالن های همایش، کنفرانس، سینما و آمفی تئاتر افتخارتجهیز هر نوع پروژه ای از سالنهای کنفرانس کوچک گرفته تا سالنهای همایش عظیم را در کارنامه درخشان خود دارد.