پژواک تابان افق

ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس

ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس با توجه به اینکه شکل امروزی سالن های همایش از حالت سنتی خود خارج شده است تغییرات زیادی را پذیرفته و تکنولوژی های امروز به سمت سیستم های دیجیتال می رود و این امر باعث شده است که پیشرفت شگرفی در صنعت صدا بوجود آید. توجه به سیستم صوتی از جمله مسایل مهمی است که در یک سالن همایش و حتی سالن کنفرانس بسیار باید مورد توجه قرار گیرد. آشنایی با جزئیات قسمتهای مختلف یک سیستم صوت کمک می کند تا دید بهتری نسبت به بلندگو ها و سایر سیستم های صوتی داشته باشیم.

ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس

سیم پیچ در سیستم صوتvoice coil  در ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس:

وظیفه سیم پیچ در ساختار بلندگو، حرکت دادن دیافراگم است و به همراه آهنربا، موتور بلندگو را تشکیل می‌دهد. سیم پیچ (Former) نصب می‌گردد که انتهای آن به میان دیافراگم بلندگو و انتهای پایینی آن به نگهدارنده (Rear suspension) متصل می‌شود.

پایه سیم پیچ در ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس:

پایه به شکل استوانه ای است باید به لحاظ مکانیکی، پایدار باشد زیرا در شرایط لرزش و دمای بسیار قرار می‌گیرد و نباید تغییر شکل بدهد. در غیر این صورت به دیواره‌های فاصله، ساییده شده و صدای خراشیدگی ناخوشایندی تولید می‌کند.

متریال مورد استفاده در پایه سیم پیچ سیستم صوت:

در ابتدا از کاغذ بدین منظور استفاده می‌شد که معمولاً تحمل دمای بیش از 100 درجه سانتی گراد را ندارد. اما امروزه از مواد پایدارتر مانند پلی آمیدها(نایلون) استفاده می‌شود مانند نومکس (Nomex) که تحمل 150 درجه و کپتون ( Kapton) که تحمل 350 درجه سانتی‌گراد را دارند. از فیبر کربن و فایبرگلاس نیز استفاده می‌گردد.گاهی هم ممکن است ورق نازک آلومینیوم بکار رود اما در فلزات، جریان‌های گردابی مشکل ساز می‌شوند. رسانای گرما بودن فلزات هم ممکن است گرمای زیاد سیم‌پیچ را به دیافراگم منتقل کرده و به آن صدمه بزند. بدین ترتیب ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس دستخوش تغییرات زیادی شد.
نقش سیم پیچ در برقراری جریان مغناطیسی در یک سیستم صوتی:

سیم‌پیچ در میدان آهنربایی در فاصله شکاف (Gap) قرار می‌گیرد و با عبور جریان، خود میدان مغناطیسی تشکیل می‌دهد که در تقابل با میدان آهنربای دائم، مجبور به جابه‌جا شدن می‌گردد و حرکت را تأمین می‌کند. طراحی سیم‌پیچ موضوع ظریفی است. برای خطی‌بودن موتور، نیرو باید فقط به جریان وابسته بوده و به موقعیت سیم‌پیچ بستگی داشته باشد. شکل زیر نسبت طول سیم به طول فاصله در شکاف آهنربا را نشان می‌دهد. در مورد توییترها (شکل a ) جابه‌جایی به قدری کم است که می‌توان طول سیم‌پیچ و طول شکاف را برابر گرفت که البته به سبب نشتی شار، طول مؤثر شکاف کمی بیشتر می‌شود.

نقش سیم پیچ در برقراری جریان مغناطیسی در یک سیستم صوتی

در ووفرها جا‌به‌جایی بیشتر است و برای خطی‌شدن، باید طول سیم‌پیچ کوتاه‌تر یا بلند‌تر از طول شکاف باشد (شکل‌های b و c ). بازده در شکل  C کمتراست زیرا مقداری از شار در خارج از میدان، تلف می‌گردد. مدل شکل b به آهنربای بزرگ و گران‌بها نیاز دارد و بدین سبب عمدتاً بکار نمی‌رود. مهم است که شار کاملاً متقارن باشد تا از واپیچش جلوگیری شود.

واکنش درون آهن ربا ساختار بلندگو:

درون آهنربا حرکت شار فقط با جا‌به‌جایی دیواره‌های حوزه‌های مغناطیسی میسر است. این به انرژی نیاز دارد و دارای رفتار پسماندی و غیرخطی است. بنابراین شار، به نرمی تغییر نمی‌کند بلکه تغییر آن به صورت پله ای است که به نویز کوانتیزاسیون شباهت دارد. در بلندگوها این به شکل نویزی ظاهر می‌شود که توسط محتوای سینگال صوتی، مدوله می‌گردد. یک راه برای حذف این مشکل، استفاده از آهنربایی از جنس ماده رسانا است چون تغییر میدان در رساناها سبب تولید جریان‌های گردابی شدید می‌گردد و مانند دیتر دیجیتال عمل می‌کند. به همین دلیل است که آهنربای نئودیمیوم مزیت فراوان دارد چون رسانای خوبی هستند. همچنین افزودن روکش مسی به آهنربای فولادی می‌تواند به این امر کمک کند.
نیروی اعمال شده به سیم‌پیچ، برابر با حاصل‌ ضرب جریان در طول سیم و در حضور میدان مغناطیسی است(BIL).حاصل ضرب شار در طول سیم (BL) را با واحد تسلا متر یا نیوتن بر آمپر می‌سنجد. چگالی شار در شکاف آهنربا، ثابت نیست و در لبه‌های شکاف، کم می‌شود. در ووفرها طول سیم بیشتر از شکاف بوده و مقداری از طول سیم‌پیچ از دو طرف شکاف بیرون می‌ماند که تولید نیرو نخواهد کرد. در عمل اندازه‌ی BL را باید با اندازه‌گیری و یا محاسبه انتگرال قدرت میدان در طول سیم‌پیچ بدست آورد. با ضرب اندازه جریان نیز می‌توان نیرو و با دانستن جرم دیافراگم هم می‌توان شتاب را بدست آورد. مقدار مسافت دیافراگم با مستحکم و پیستونی فرض کردن دیافراگم هم مقدار تراز صوتی حاصل را بدست می‌دهد.افزایش BL، خروجی را افزایش و افزایش جرم دیافراگم، خروجی را کاهش می‌دهد. مقدار خروجی، حساسیت بلندگو را تعیین می‌نماید.
حساسیت اگر بر حسب توان تعریف شود مستقل از امپدانس سیم‌پیچ است اما اگر بر حسب ولتاژ تعریف گردد وابسته به امپدانس خواهد بود. امپدانس سیم‌پیچ سبب تولید گرما درآن می‌گردد. در ووفرهایی که اندازه جابجایی دیافراگم‌شان زیاد است طول سیم به ناچار زیاد و بیشتر از طول شکاف آهنربا خواهد بود. طول زیادتر باعث تولید گرمای بیشتر می‌شود اما نیروی بیشتری تولید نمی‌کند.
هنگام طراحی سیم‌پیچ، باید از ابتدا مقاومت اهمی آن مشخص باشد.تغییر قطر سیم‌پیچ، طول و تعداد لایه های آن در طراحی، بدون تغییر مقاومت اهمی سیم‌پیچ، بسیار مشکل گشا است. اما این موضوع پیچیده ای است زیرا این پارامترها بهم مربوطند. درنهایت، این ضخامت سیم است که جرم آن و تعداد دورهای آن و در نتیجه اندازه BL را معلوم می‌کند.
معمولاً در طراحی‌ها، چند آلترناتیو را در نظر می‌گیرند و ترکیبات مختلف را میآزمایند. سیم‌پیچ‌های سنگین‌تر لزوماً بد نیستند زیرا سیم‌پیچ بزرگتر امکان استفاده از آهنربای بزرگتر و میدان مغناطیسی قوی‌تر و یا دیافراگم سبک‌تر را حاصل می‌کند.حساسیت بلندگو نتیجه‌ی نسبت BL به جرم بخش متحرک بلندگو است.

شرکت پژواک تابان افق طراحی مشاوره و اجرای صوت نور تصویر و دکوراسیون و تجهیز سالن همایش , کنفرانس ,آمفی تئاتر , سینما

دیافراگم مورد استفاده در ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس:

دیافراگم:

صدا یک موج مکانیکی می باشد و برای منتشر شدن نیاز به یک صفحه دارد که با ارتعاش آن صدا منتشر میگردد این صفحه به صورت مخروطی میباشد که دیافراگم نامیده می شود.
جنس دیافراگم:
انتخاب ماده ی مناسب برای دیافراگم از تعادلی بین بازده و کیفیت صوتی با بها و سادگی ساخت حاصل میشود. ماده ­ی بهتر، ماده ای است که به ازای وزن معینی، صلبی و استحکام بیشتری داشته باشد که سبب انتشار سریع تر صوت در آن می گردد. درعین حال نیاز است که این ماده، میرایی مناسبی هم داشته باشد. معمولاً این دوخاصیت، معارض همند و افزایش یکی منجر به کاهش دیگری میشود.
متریال دیافراگم:
کاغذ یا مقوا نخستین ماده ای بود که برای تولید دیافراگم استفاده شد. مهم ترین اشکال آن اینست که مانند هر ماده طبیعی دیگر، کاملا همگن نیست و هر تکه اش کمی با تکه ی دیگر متفاوت است و همچنین عمر کوتاه تر داشته و مستهلک می گردد. برای حل این مشکل به مواد سنتزی و پلیمری روی آورده شد.در دهه 60،BBC از ترکیبی از پلی استیرن و نئو پرن به نام Bextrene استفاده می کرد که می توانست تا دیافراگم های 12 اینچی را پوشش دهد. این ها تا فرکانس تقاطع 1،5کیلوهرتز بخوبی بکار می آمدند و استحکام و میرایی داخلی مناسبی داشتند که می توانست ماندگاری ارتعاشات را کنترل کرده و واپیچش پاسخ بلندگو را کاهش دهد. شکل زیر اسکن لیزری دیافراگمی را نشان می دهد که به سبب عدم استحکام کافی به تشدید رسیده است.

تجهیز سالن کنفرانس

فلز و کاربرد آن در دیافراگم:
استفاده از فلز نیز در ساخت دیافراگم، مرسوم است. ترکیبات فلزی ساندویچی معمولا از دو لایه نازک آلومینیوم که توسط یک لایه نازک فوم پلاستیکی جدا شده اند ساخته می شوند. ورقه ی نازک آلمونیوم با دو لایه ی اندایز شده در دو طرف نیز روش دیگری است. دیافراگم های آلومینیومی در سایزهای متوسط و با انحنای متغیر (نیم رخ منحنی مثل هیپربولوییـد)،رفتار مناسبی دارند ولی دیافراگم های بزرگ و بدون انحنا، تولید تشدیدهای ناخواسته می کنند. بریلیوم نیز رفتار مناسـبی دارد ام ساخت آن سخت بوده و سمی نیز هست. اصولاً دیافراگم فلزی با وجود آنکه استحکام بیشتری دارد ودیرتر به شکست می رسد، پس از آنکه به شکست رسید مشکلات شدیدتری دارد و دیرتر به شکست می رسد،پس از آنکه به شکست رسید مشکلات شدیدتری تولید خواهد کرد.
یک راه حل جدیدتر استفاده از الیاف کربن و کِولار است که بسیار سبک و مستحکمنداما بهای زیادی دارند.
البته برخی نسبت به رفتار صوتی دیافراگم های غیر کاغذی مشکوکند و هنوز صدای دیافراگم های کاغذی را خوشترمی دارند. دیافراگم های کاغذی هم در بلندگوهای ارزان و هم در بلندگوهای بسیار گران بکارمی روند. خمیر مقوا را با مواد نگهدارنده مخلوط کرده و قالب می زنند تا به شکل دلخواه درآید. سپس آن را پرس کردهو خشک می کنند. برجستگی و شیارهای مناسب را نیز می توان برای افزایش استحکام و کاهش تشدیدها در آن ایجاد کرد.
دیافراگم و فرکانس های پایین:
همان طور گفته شد، درفرکانس های پایین به صلب بودن دیافراگم نیاز است تا رفتار پیستونی آن بخوبی اجرا شود اما در فرکانس های بالاکه هارمونیکها افزایش می یابند میرایی است که باعث کنترل رفتار دیافراگم می گردد. کمتر ماده ای مانند کاغذ هر دو نیاز را برآورده می کند. کاغذِ نرم تر، میرایی بیشتروپاسخ گذرای بهتری دارد اما بازده آن پایین می آید.
با وجود اینکه بلندگوهای با ساختار کاملا مشابه ولی با دیافراگم هایی از مواد مختلف، ممکن است رفتار آزمایشگاهی یکسانی نشان دهند؛ اما صدای یکسانی نمی دهند. به سبب فهم دقیق روش ساخت دیافراگم های کاغذی، کیفیت تولید آنها امروزه بسیار بالا است. ادعا شده که دیافراگم های سنتزی نمی توانند جزییات صدا ودادههایآمبیانس و بازآویش (Reverbertion) را نشان دهند و حتی گفته شدهصدای سیم های نوی گیتار پخش شده از این بلندگوها کهنه تر از پخش توسط بلندگوی کاغذ جلوه می کند. گرچه این مورد را شاید بتوان توسط واپیچش تولید شده توسط دیافراگم توضیح داد، اما نمی توان دلیلی برای پوشیده شدن جزییات و بازآوایش یافت. بنظرمیرسدکه میرایی مناسب کاغذ، دلیل بهتری برای ارائه جزئیات توسط این ماده باشد.
اندازه و شکل دیافراگم در ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس:
در حقیقت اندازه ای بهینه برای دیافراگم در ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس وجود ندارد. شکل زیر اندازه مورد نیاز برای انتشار امواج بم را نشان می دهد. هرچه دیافراگم، کوچکترباشد، به جابجایی بیشتری برای انتشار مناسب فرکانسهای بم نیاز دارد. برای مثال دیافراگمی به قطر 10 سانتی متر برای تولید فرکانس90 هرتز برای تابش 1 وات، باید 1 سانتی متر جابجا شود. بنابراین بازده سیستم رانش و تعلیق آن پایین می آید و واپیچش افزایش می یابد.چون حساسیت گوش به فرکانس های بم، کم است. بلندگویی که فرکانس های بم را با دامنه ی کم تولید کند چنان کارآمد نخواهد بود. بلندگوی مناسب برای پخش مناسب فرکانس های بم، باید بزرگ باشد.

پس از معرفی و آشنایی با اجزای بلندگو سالن همایش لازم است اطلاعاتی در مورد توان بلندگوها داشته باشیم تا بتوانیم با این وسیله بهتر و بیشتر آشنا شویم.

طراحی سالن کنفرانس

بررسی تلفات گرمایی و توان تحویلی در ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس:
لازم است بدانیم بازده بلندگوهای بازتاب مستقیم سیم پیچ متحرک که متعارف ترین نوع بلند گو ها هستند بسیار کم است و عمده ی توان ورودی به گرما تبدیل شده و تلف می گردد. این تلف در سیم پیچ صورت میگیرد.
توان استفاده شده در بلندگو:
بیشتر سازندگان بلند گو محصولشان را بنا بر توانی( بر حسب وات) که می تواند بدون آسیب تحمل کند مشخص می کنند. این مقدار به نام توان تحویلی(power-handing)  ذکر میگردد و متاسفانه از نظر مهندسی کاملا بی فایده است زیرا معین نمیکند که “توان بازتولید بدون واپیچش” چقدر است. البته هنگامی که بلند گو تحت این توان بیشینه ذکر شده قرار میگیرد تولید واپیچش زیادی می کند. بنابراین وقتی بلندگو تحت توانی که تولید واپیچش نمی کند قرار گیرد یقینا آسیبی هم نمیبیند. همه ی این ها هم سرنخی بدست کاربر نمی دهد تا بفهمد بیشینه توان مناسب در ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس چقدر می تواند باشذ.
اصطلاح توان تحویلی مورد استفاده در ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس:
مقدار توان تحویلی در ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس که توسط سازندگان بلندگوهای مورد استفاده در مکانهای مختلف مخصوصا سالن همایش ذکر می شود و یا زمانیکه به دنبال یک بلندگو برای سالن همایش میگردیم با آن مواجه می شویم (مثلا بلندگوی 35 وات) واقعاً بی فایده است. علت آن این است که معمولاً کاربر می خواهد بداند که کمیت و کیفیت صدای خروجی واقعی چگونه است. و اینکه این عدد لحاظ شود برای کسانی  که به صورت تخصصی مهارتی در این زمینه ندارند بسیار نا آشنا می باشد.

تخمین صدای بالقوه در ساختار بلندگوی سالن همایش و کنفرانس:

برای تخمین صدای بالقوه خروجی، به دانستن بازده نیاز است. اما توان آکوستیکی خروجی را نمی توان با داشتن مقادیر بازده و توان تحلیلی بدست آورد، چون مقدار واپیچش اغلب اعلام نمیگردد. شاید به خاطر اینکه مقدار واپیچش نسبت به سایر تجهیزات صوتی، زیاد است و سبب دلسردی کاربر میگردد!

توان آکوستیکی (خروجی) بلندگوی مورد استفاده در سالن همایش:

احتمالا تنها روش دانستن توان آکوستیکی خروجی بلندگو، تخمین تقریبی آن با توجه به مساحت دیافراگم و مقدار جا به جایی( بازی) خطی آن در بم ترین بسامد کارش باشد. در ووفر ها، این بسامد را معمولاً بسامد تشدید آزاد آن در نظر میگیرند. اگر مقدار بازده، ذکر شده باشد میتوان توان خروجی تقویت کننده قدرتی راکه میتواند بلند گو را تا بیشینه تراز بدون واپیچش، راه اندازی کند حساب کرد که غالبا عدد بسیار کوچکی نسبت به بیشینه توان تحلیلی خواهد بود.

نکته مهم و جالب در مورد توان بلندگو:

نکته جالب دیگر این است که بیشینه توان تحویلی مذکور در واقع توان تلفات قابل تحمل توسط بلند گو نیست! بلکه توان تلفاتی قابل تحمل توسط مقاومت اهمی است که همان مقدار امپدانس نامی بلند گو را داشته باشد. امپدانس بلند گو یک مقدار اهمی ثابت نیست بلکه امپدانس پیچیده ای است که تابع دما نیز می باشد. پس توان تحویل شده توسط تقویت کننده به بلند گو خیلی کمتر از توان قابل تحویل به مقاومت اهمی با همان امپدانس ذکر شده خواهد بود.

شرکت پژواک تابان افق طراحی مشاوره و اجرای صوت نور تصویر و دکوراسیون و تجهیز سالن همایش , کنفرانس ,آمفی تئاتر , سینما

توان خروجی بلندگوی مورد استفاده در سالن:

هنگام کار با افزایش دما مقاومت سیم پیچ نیز افزایش می یابد. ضریب گرمایی مقاومت برای مس و الومینیوم حدود 4/0 درصد بر درجه سانتی گراد است. افزایش دمای 250 درجه ای که در بلند گوها اتفاق می افتد سبب دو برابر شدن مقاومت سیم پیچ می گردد. پس حساسیت و توان خروجی بلندگو کاهش خواهد یافت. طبیعتاً این یک مکانیزم خود-حفاظت کننده است اما از نقطه نظر بهره وری مثبت نخواهد بود زیرا بلند گوی 200 واتی در این شرایط و با همان ولتاژ خروجی تقویت کننده، فقط 100 وات توان جذب میکند و به همان نسبت توان اکوستیکی خروجی کمتری تولید خواهد کرد. باید توجه داشت که حساسیت تقویت کننده قدرت را نسبت به سیم پیچ خنک بیان میکنند.

فشرده سازی گرمایی:

این رفتار افزایش دمای سیم پیچ، تحت عنوان فشرده سازی گرمایی (thermal compression) شناخته میشود. این رفتار بیشتر در سیگنال های ضربه ای و گذرا مشاهده می گردد چون تغییر پویای دما سبب مدوله شدن مقاومت و تولید واپیچش میشود.

دیافراگم در بلندگوهای پر توان:

برای بلند گو های پر توان، کار حتی سخت تر هم هست چون توان بیشتر، نیاز به دیافراگم مستحکم تر دارد تا تغییر شکل ندهد پس سنگین تر بوده و بازده آن کمتر است ( بازده با جرم دیافراگم نسبت عکس دارد). در این حالت توان بیشتری اعمال شده و سیم پیچ گرم تر میشود و منبسط میگردد. افزایش 250 درجه ای دما باعث انبساط یک درصدی قطر سیم پیچ میشود که شاید به نیم میلی متر برسد. پس باید در شکاف آهن ربا، جای این انبساط لحاظ گردد که خود سبب کاهش نیروی محرکه Bl و به تبع، کاهش بیشتر بازده می شود. یادمان هست که کوشش کردیم تمام شکاف را با سیم پیچ پر کنیم تا بازده افزایش یابد. این نشان میدهد که بلندگو های پر توان، کم بازده ترند و نیاز به توان الکتریکی بیشتر دارند پس در معرض فشرده سازی گرمایی فراتری خواهند بود.

شرکت پژواک تابان افق طراحی مشاوره و اجرای صوت نور تصویر و دکوراسیون و تجهیز سالن همایش , کنفرانس ,آمفی تئاتر , سینما

مشکلات بلندگوها:

این فشرده سازی گرمایی یکی از مشکلات بلندگو ها و تقویت کننده های متعارف است که راه حل سر راستی ندارد. اگر تقویت کننده قدرت به جای آنکه در حال معمول منبع ولتاژ بکار گرفته شود، به صورت منبع جریان طراحی گردد میتوان مشکل فشرده سازی گرمایی را برطرف نمود که این معمولاً فقط در بلندگو های فعال که تقویت کننده ی داخلی دارند و به شکل یک پارچه طراحی میگردند میسر است. بلندگو های الکترو استاتیک نیز این مشکل را ندارند و واپیچش آنها از تراز سیگنال ورودی مستقل است.

مقاومت سیم پیچ:

افزایش بازده طبعاً از فشرده سازی گرمایی می کاهد و هورن ها ( بلندگو های شیپوری ) کمتر در معرض این اثر قرار میگیرند چون بازده بیشتری دارند . اگر سیم پیچ نتواند خودش را خنک کند ممکن است عایق سیم پیچ، یا اتصالات آن، چسب نگه دارنده و پایه سیم پیچ (former)  خراب شوند. با وجود پیشرفت های بدست آمده در ساخت مواد مقاوم تر به هر حال احتمال خرابی در دماهای بالا بیشتر خواهد بود. اگر این مواد در مقابل گرما مقاوم تر شوند می توان دمای سیم پیچ را بالاتر برد که این خود به افزایش اثر فشرده سازی گرمایی منجر می شود.

خنک کردن سیم پیچ:

سیم پیچ برای خنک شدن باید گرمای اضافی را یا به روش تابش و یا به صورت هدایتی گرمایی، کاهش دهد. از آنجایی که پایه سیم (former) فقط به دیافراگم و نگهدارنده ( spidero rear suspension )  متصل است هدایت گرمایی محدود خواهد بود . هر دوی این ها معمولاً از موادی ساخته می شوند که عایق گرمایند، مگر اینکه دیافراگم ها ی آلومینیومی بکار بروند که در این صورت باید اتصال گرمایی مناسب بین سیم پیچ و دیافراگم برقرار گردد.

افزایش قطر سیم پیچ جهت خنک نمودن سیم پیچ:

اگر قطر سیم پیچ زیاد باشد ممکن است بتوان به جای دو لایه از یک لایه سیم پیچ استفاده کرد. این کار سطح تماس سیم پیچ با هوا را دو برابر کرده و امکان خنک شدن بهتر برای سیم پیچ را فراهم میکند . اگر محیط اطراف سیم پیچ بخوبی تهویه نشود تابش گرما از سیم پیچ برای خنک کردن آن کافی نخواهد بود زیرا بعد از مدت کوتاهی به سبب گرم شدن محیط اطراف سیم پیچ، کارایی تهویه کم میشود.

آشفتگی آئرودینامیکی:

یک راه ممکن است این باشد که با حرکت سیم پیچ، خود دیافراگم و نگهدارنده بتوانند هوا را به دور سیم پیچ پمپ کنند تا خنک شود. در مورد ووفر های بزرگ که جا به جایی زیاد است این امر میتواند سبب آشفتگی آیرو دینامیکی شده و نویز آکوستیکی مدوله شده توسط سیگنال، حاصل شود. این رفتار غیر خطی و معمولاً در یک جهت است که حتی ممکن است منجر به جا به جایی نقطه تعادل موتور بلندگو گردد که معادل وجود مقدار dc  در سیگنال الکتریکی می باشد.

آهنربای مورد استفاده در بلندگو:

شکل دادن بدنه فلزی آهنربا (pole peace) می تواند به صورت گرما گیر به کار بیاید. در حالت عادی، تابش گرمایی سیم پیچ به آهنربا می رسد و اگر آهنربا بتواند این گرما را بهتر تابش کند مفید تر خواهد بود. تعبیه باله های تابش گرما در خارج از شکاف و تعبیه مسیر هدایت گرمایی به شاسی تاثیر بسزایی در این مورد دارد.

استفاده از فروفلوید برای خنک کردن سیم پیچ:

یک راه جالب برای خنک کردن سیم پیچ استفاده از فروفلوید ( Ferrofluid)  است که از دهه هفتاد میلادی متداول شد. فروفلوید عبارتست از ترکیب کلوئیدی و چسبناکی از ذرات ریز مغناطیسی fe3o4 به قطر حدود یک صدم میلی متر که در حلالی غوطه ورند. به سبب خاصیت مغناطیسی اش، می توان مایع فرو فلوید را در شکاف مغناطیسی نگاه داشت تا به عنوان گرماگیر عمل کند.

خاصیت رسانای گرمایی فروفلوید و انتقال گرما:

خاصیت رسانای گرمایی فروفلوید باعث انتقال گرما از سیم پیچ به خارج می گردد. فروفلوید در گستره دمایی منهای ده درجه تا مثبت صد درجه سانتی گراد عمل میکند و گرانروی (viscosity)  آن متناسب با دما کاهش می یابد. این گرانروی، متناسب با نیاز تنظیم می شود چون مثلا تویتر ها که در فرکانس بالاتر کار می کنند نیاز به گرانروی کمتری نسبت به درایور های میدرنج دارند تا میرایی زیادی به آن ها اعمال نشود. فروفلوید حتی می تواند برخی از تشدید های ناخواسته فرکانس بالا را نیز مهار کند.

ضعف فروفلوید:

در ووفرهای پر توان که بازی زیاد دارند استفاده از فروفلوید چندان کار آمد نیست زیرا حرکت زیادشان، سبب آشفتگی درحرکت مایع و ایجاد پاسخ غیر خطی میگردد. فروفلوید با تراز شار مغناطیسی بسیار کمتری نسبت به آنچه در شکاف وجود دارد اشباع میشود پس تاثیری در میدان مغناطیسی نخواهد داشت فرو فلوید با بیشتر موادی که دربلندگو ها به کار میروند سازگار است اما باید بلند گو برای استفاده از آن طراحی گردد. بلندگوهایی که از روش پمپ کردن برا ی خنک کردن سیم پیچ استفاده می کنند نمی توانند به راحتی آن را به کار گیرند زیرا حرکت شدید هوا سبب تولید حباب در مایع میشود. شکل 50 تاثیر مثبت وجود فروفلوید را در کنترل دمای سیم پیچ یک تویتر نشان میدهد.

تجهیز سالن جلسه

بلندگوهای فعال:

بلندگو های فعال که دارای تقویت کننده ی داخلی هستند می توانند اکنون مزیت خود را نشان دهند. میتوان دید که تنظیم همزمان بلند گو و تقویت کننده بازده کلی سیستم را بالا می برد. همچنین توجه بیشتر به جزئیات طراحی و کمی افزایش هزینه برای بهینه سازی بلندگو، بهای کلی سیستم را کاهش داده و بهره وریآن را بهبود می بخشد. زیرانیاز به بلندگو های بسیار پر توان و کم بازده را می توان با بلندگو های کوچک تر و پر بازده تر مرتفع کرد و از تقویت کننده ی کوچکتر با منبع تغذیه ضعیف تر استفاده نمود .

تجهیز سالن همایش

فرکانس بلندگوهای بزرگ:

بلندگوهای بزرگ اما، برای پخش فرکانس های زیر، نامناسبند. زیرا نخست آنکه، با افزایش فرکانس از حد مشخصی برای هر بلندگو، بازده آن بلندگو پایین می آید، زیرا نیروی محرک تولید شده توسط موتور بلندگو،نسبت به جرم قسمت متحرک، ضعیف می گردد تا جایی که دیگر از پاسخ باز می ماند. برای مثال، بیشینه بسامد قابل تولید توسط یک ووفر 15 اینچی، حدود یک کیلو هرتز خواهد بود. همچنین دیدیم که وقتی نسبت طول موج به محیط دیافراگم کم می شود. تابش کامل جهتوَرمی گردد.

مدل سازی کامپیوتری:

یک راه حل، استفاده از چند بلندگو با ابعاد مختلف است که هر کدام محدوده خاصی از طیف بسامدی را پوشش می دند. چالش چنین سیستمی، مساز کردن پوشش فرکانسی و جانمایی فضایی آن است تا بنظر نیاید طیف های بسامدی مختلف، از مکان های متفاوت منتشر می گردند.
البته گاهی قسمت میانی دیافراگم ممکن است در فرکانس های بالا بتواند مستقل از بخش بیرونی تابش پیدا کند که ممکن است سبب طراحی و یا حتی به صورت ناخواسته و اتفاقی انجام شود. در این حالت فرکانس بالاینابش بلندگو، افزایش خواهد یافت. معمولا برای حفظ کیفیت صدای تولید شده، بیشینه گستره فرکانسی برای هر دیافراگم حدود پنج اکتاوخواهد بود.

شرکت پژواک تابان افق طراحی مشاوره و اجرای صوت نور تصویر و دکوراسیون و تجهیز سالن همایش , کنفرانس ,آمفی تئاتر , سینما

بلندگوهای کوچک:

در بلندگوهای کوچکتر، استحکام دیافراگم راحت تر بدست می آید و جرم قسمت های متحرک بلندگو، کمتر خواهد بودکه به بازده بیشتر بلندگو و کوچک تر بودن موتور و آهنربا منجر می شود وحساسیت بلندگو افزایش می یابد. برای مثال اگر فرض کنیم یک بلندگوی 12 اینچی نمونه، دارای حساسیت 89 دسی بل به ازای یک وات ورودی در فاصله یک مترباشد، ممکن است بایک یلندگوی 5 اینچی، این عدد به 94 دسی برسد. این مزیت مهمی تلقی می گردد، زیرا بلندگوهای کوچکتر، امکان تلف کردن گرمای کمتری دارند چون سطح مؤثر برای تلف گرما، در آنها بسیار کمتر است. تا حساسیت بیشتر، می توان توان کمتری به بلندگو اعمال کرد تا تلف کاهش یابد.

تجهیز سالن جلسه

زاویه مخروط بلندگو :
زاویه مخروط بلندگو نیز تأثیر قابل توجهی در رفتار آن دارد. زاویه 180 درجه، مانند پیستون مسطح است که دیده شد استحکام کمی دارد.کمترکردن زاویه، آن را به سمت مخروط می برد و استحکام را افزایش می دد. زوایای خیلی کمتر و شیب تند تر باعث تولید شدید ییشتر و و پیچش می گردند. در بلندگوهای متوسط زاویه 120 درجه مناسب به نظر می رسد. معمولا برای بلندگوهای بزرگ، زاویه 100 درجه و برای بلندگوهای کوچک زاویه 140 درجه مناسب است.
یک راه دیگر برای میرایی تشدیدها، تغییر منحنی پروفیل یا نیم رخ مخروط، از خط راست به منحنی مانند هیپروبولویید است تا اتصال مرکز دیافراگم به بدنه و سپس لبه، به نرمی و غیرناگهانی انجام گردد.
 چنین دیافراگمی، کمی کم صداتر خواهد بود اما همسانی بیشتر در محدوده ی صوتی ارائه می دهد.
نمونه ای از بلندگوها که در صنعت صوت مورد استفاده قرار میگیرند بلندگوهای گنبدی هستند.

شرکت پژواک تابان افق طراحی مشاوره و اجرای صوت نور تصویر و دکوراسیون و تجهیز سالن همایش , کنفرانس ,آمفی تئاتر , سینما

بلندگوهای گنبدی(Dome) :
بلندگوهای گنبدی مانند بلندگوهای مخروطی (Cone) هستند با این تفاوت که قطر سیم پیچ شان برابر با قطر دیافراگم شان است. همچنین ممکن است که دیافراگم شان معکوس شود و بجای گنبد (کوژ یا محدب) دارای گنبد وارونه (کاو یا مقعر) باشند.

چرا بلندگوی گنبدی؟
سبب اصلی ساخت این نوع بلندگو ها، مشکل گرمای سیم پیچ بود. یک تویتر مخروطی 4 سانتی متری، دارای سیم پیچی به قطر حدودی 12 میلی متر است که به سبب سطح کمش، قادر به دفع گرمای بیش از 10 وات نخواهد بود. اگر همین سیم پیچ با قطر بیشتری ساخته شود می تواند گرما و توان افزون تری را تحمل نماید چون سطح بیشتری دارد. از آنجا که وزن کمتر برای حساسیت بیشتر، ضرورت دارد اگر از دیافراگم گنبدی کوژ بجای کاو استفاده شود می توان از پایه سیم پیچ کوتاه تر بهره جست.
 دیافراگم های گنبدی در ساخت تویترها بسیار مورد توجه هستند چون دیافراگم های مخروطی زودتر از دیافراگم های گنبدی، در فرکانس های بالا بی نظم شده و وارد حالت شکست های کنترل نشده(breakup) می شوند. تویترهای گنبدی 25 میلی متری (یک اینچی) در بسیاری از بلندگوهای استودیوی استفاده می گردند. 

شرکت پژواک تابان افق طراحی مشاوره و اجرای صوت نور تصویر و دکوراسیون و تجهیز سالن همایش , کنفرانس ,آمفی تئاتر , سینما

تابش در دیافراگم گنبدی:

برخی تصور می کنند که دیافراگم گنبدی، تابش با زاویه بازتری نسبت به دیافراگم مخروطی دارد. این صحت ندارد زیرا دیافراگم گنبدی، یک کُره تابش کننده نیست. کره، متناسب با سیگنال، منبسط و منقبض شده و می تپد پس تابش سه بعدی و شعاعی دارد. اما دیافراگم گنبدی فقط در یک جهت به جلو و عقب می رود و رفتار  پیستونی دارد.

عملکرد دیافراگم گنبدی در فرکانسهای بالا:

دیگر آنکه در فرکانس های بالا، حدود 4=ka و بیشتر (در اینجا فرکانس بالا نسبت به قطر دیافراگم تعریف می شود و ka برابر است با محیط دیافراگم ضربدر فرکانس) که رفتار دیافراگم مخروطی (Cone) از حالت پیستون کامل خارج می شود و از کنترل کامل سیم پیچ آزاد می گردد، این بخش بیرونی دیافراگم است که بی نظم می شود و بخش درونی هنوز زیر فرمان سیم پیچ باقی می ماند. بنابراین اندازه موثر دیافراگم با افزایش فرکانس، کاهش می یابد که مطلوب است چون جهت وری را بهتر کنترل می کند. متاسفانه در دیافراگم گنبدی عکس این موضوع اتفاق می افتد یعنی مرکز دیافراگم شروع به حرکت مستقل از سیم پیچ می کند چون از محل تماس سیم پیچ با دیافراگم، دورتر است.

رفتار بی نظمی در دیافراگم:

در این حالت دیافراگم گنبدی رفتاری مشابه دیافراگم حلقوی ( ring radiator) پیدا می کند که رفتار بی نظمی دارد. دلیل بی نظمی این است که سرعت انتشار ارتعاشات در دیافراگم، نامحدود نیست و در دیافراگم گنبدی که از لبه هایش به حرکت در می آید، زمانی طول می کشد تا ارتعاش از لبه به میان دیافراگم برسد. در فرکانس های بالا که طول موجشان برابر با قطر دیافراگم می شود بین ارتعاش لبه و میان دیافراگم اختلاف فاز پیش می آید. پس همه ی نقاط دیافراگم حرکت هم فاز نخواهند داشت و دیگر رفتار دیافراگم شبیه حرکت پیستون نخواهد بود. بنابراین دیافراگم های گنبدی مستعد رفتار با جهت وری نامناسب با تغییر فرکانس هستند. برای گذر از این مشکل باید در طراحی دیافراگم های گنبدی نکات خاصی در نظر گرفته شود. در شکل بالا c نخستین شکست (breakup) را در دیافراگم گنبدی نشان می دهد که در آن حرکت لبه و مرکز دیافراگم نا هم فاز می شوند.

دیافراگم های گنبدی سخت و نرم(Hard and Soft Dome):

دیافراگم های گنبدی سخت و نرم رفتارهای متفاوتی دارند. گنبدهای سخت را از پارچه رزینی، آلومینیوم، تیتانیوم، برلیوم، فیبرکربن و حتی الماس می سازند. این ها موادی هستند که نسبت استحکام به وزن زیادی دارند. گنبدهای نرم از پارچه های سینتتیک یا ابریشمی تقویت شده با پلیمر و گاهی لاستیک و یا پُلی اورتان ساخته می شوند. گنبدهای پولیستری چند لایه ای با میرا کننده ی پی وی سی نیز پر طرفدارند.

طراحی سالن کنفرانس

خاصیت گنبدی سخت:

گنبدهای سخت خاصیت پیستونی بهتری خصوصاً در فرکانس های بالا از خود نشان می دهند و دیرتر وارد شکست می شوند. اما کنترل تشدیدهای ناخواسته شان مشکل است و پاسخ محدوده شکست شان بسیار بد است. به سبب سختی شان وقتی که رزونانس می کنند، میرایی کمی دارند تا تشدید را مهار کند.

گنبد های برلیومی:

گنبدهای بریلیومی رفتار خوبی دارند اما کار با بریلیوم به سبب استحکام بسیار زیاد آن و همین طور سمی بودنش مشکل است. یاماها در کار با بریلیوم نتایج بسیار جالبی بدست آورده است. گنبدهای بریلیومی تولید یاماها به صورت میدرنج 400 تا 12000 هرتزی و تویتر 2 تا 18 کیلو هرتزی، عالی و بسیار گران بهایند. تویتر 30 میلی متری مذکور خاصیت پیستونی کامل خود را در محدوده کارش بخوبی حفظ می کند و نخستین فرکانس شکستش در 30 کیلو هرتز اتفاق می افتد و ضخامت گنبد 30 میکروفون و وزنش 30 میلی گرم است. گنبدهای سخت از جنس فلزات، مزیت استفاده از خود گنبد به عنوان گرماگیر را نیز دارند. آلومینیوم و تیتانیوم هم زیاد بکار می روند. حتی توتیرهای از جنس تقویت شده با ذرات الماس نیز ساخته شده اند که فرکانس نخستین شکست را به 70 کیلوهرتز رسانیده­اند.

گنبدهای نرم:

گنبدهای نرم را می توان علاوه بر فرکانس های زیر، در فرکانس های میانی نیز بکار گرفت اما عموماً مشکل رفتار پسماندی (hystresis ) دارند و ممکن است از تغییرات سریع، جا بمانند. این سبب پوشیده شدن جزییات و سیگنال های گذرای سریع می گردد. شکل زیر نشان می دهد که در گنبدهای سخت، ارتعاشات تولید شده توسط سیم پیچ از سمت لبه روی گنبد حرکت کرده و باز می گردند که سبب تشدید ناخواسته می شود (شکلa). در گنبدهای نرم با وجود میرایی سطح نرم گنبد، این مشکل مرتفع می گردد چون حرکت پیستونی مرکز دیافراگم نسبت به لبه ها کمتر بوده و کنسل شدن به سبب اختلاف حرکت مرکز و لبه ها کاهش می یابد (شکلb). یعنی پاسخ هم راستای گنبدهای نرم بهتر از گنبدهای سخت است. با توجه به شکل c نخستین شکست (breakup) را در دیافراگم گنبدی مشکلی که دیده می شود در گنبدهای نرم، زودتر و در فرکانس های کمتر اتفاق می افتد بنابراین پاسخ غیر هم راستای گنبدهای نرم ممکن است مطلوب نباشد.

طراحی سالن کنفرانس

دیافراگم گنبد نرم:

دیافراگم گنبدی نرم معمولاً در مقابل عبور صدا شفاف است. ارتعاشات گنبد در پشت آن نیز سبب تولید صدا شده که در اثر برخورد به سطح آهنربا، بازگشته و با اختلاف فاز از گنبد عبور می کند که مسلماً مطلوب نیست. باید از آهنربا با شکلی استفاده شود که این صدای بازگشتی را در شبکه ای از مسیرها، جذب کرده و مانع بازتاب آن گردد.

طبیعی است که گنبدها به سبب شکل شان مجبورند فقط از سیستم تعلیق در لبه استفاده کنند. در گنبدهای نرم معمولاً لبه، ادامه ی شکل داده شده ی دیافراگم است و گاهی هم از لبه لاستیکی استفاده می شود. اما در گنبدهای سخت باید از ماده دیگری بجز جنس دیافراگم استفاده شود و به آن بچسبد. استفاده فقط از یک سیستم تعلیق، مشکل تاب خوردن و میرا نشدن سریع دیافراگم را بروز می دهد. یک راه حل، استفاده از دو سیستم لبه مستقل از هم است. انتخاب ماده مناسب برای لبه آسان نیست زیرا ماده ای که در یک بازه فرکانسی رفتار مناسبی دارد در دو اکتاو بالاتر، ناکارآمد می شود.

تجهیز سالن آمفی تئاتر

بلندگوهای نواری (Ribbon Drivers) : بلندگوهای نواری قبل از بلندگوهای سیم پیچ متحرک ابداع شدند اما ضعف فناوری آن روزها امکان بهره برداری مناسب را نمی داد. چند سال بعد اولسون این روش را معکوس کرد و میکروفون نواری را بدست آورد. از همین جا بود که ایده «صفحه ی حامل جریان» زاده شد. «صفحه ی حامل جریان» دیافراگم سبکی است که در بین قطب های یک آهنربا معلق است و خود، جریان را عبور می دهد.

خصوصیات تابش کننده ایده آل در بلندگوهای نواری مورد استفاده در سالن: تابش کننده ایده آل سه خصوصیت دارد: هنگام ارتعاش، تمام سطحش هم فاز باشد، جرمش معادل جرم هوایی که جابجا می کند باشد، بسامد تشدید طبیعی اش خارج از گستره ی بسامدی کارش باشد. این شرایط وقتی مهیا می شود که صفحه ی مرتعش در معرض نیروی مکانیکی کاملا همگنی از نظر دامنه و فاز در تمام سطحش قرار گیرد. در حال حاضر فقط بلندگوهای نواری و الکترواستاتیک هستند که اینگونه عمل می کند.استحکام بلندگوی نواری: برای افزایش استحکام مکانیکی دیافراگم نواری، آن را به شکل موجدار و آکاردئونی می سازند و از دو انتها مهار می کنند. با عبور جریان از دیافراگم، میدان مغناطیسی حاصل با میدان مغناطیسی دائم آهنربا تداخل کرده و سبب رانش دیافراگم به جلو یا عقب متناسب با جهت جریان عبوری می گردد. 

حرکت دیافراگم موازی با صفحه ی میدان مغناطیسی آهنرباست.افزایش بازده در بلندگوی نواری مورد استفاده در سالن: برای افزایش بازده، جرم و مقاومت الکترونیک، دیافراگم را باید پایین نگه داشت، مقاومت الکتریکی دیافراگم، پایین بوده و چیزی در حدود 2/0 اُهم می باشد. مقاومت کم سبب عبور جریان زیاد می گردد و اکنون به مصالحه ای نیاز است که بتوان دیافراگمی ساخت که به اندازه ی کافی نازک باشد تا جرم کمی داشته باشد اما نه آنقدر که مقاومتش افزایش یابد یا در اثر عبور جریان ذوب گردد.

عوارض ناشی از ضخامت کم دیافراگم مورد استفاده در سالن: ضخامت کم دیافراگم باعث می شود که شار مغناطیسی کمی از آن عبور کند و این بازده را کاهش می دهد. عرض دیافرگم هم باید محدود باشد زیرا تولید شار مغناطیسی کافی در آهنربا با شکاف عریض، سخت است و این بازده بلندگو را پایین می آورد و چون مقدار نشتی میدان مغناطیسی در شکاف آهنربا، زیاد می شود. بنابراین حاصل ضرب BI بسیار پایین خواهد بود اما مقاومت کم و جریان زیاد، کمی این مشکل را جبران می کند.ماده مناسب برای دیافراگم بلند گوی نواری: انتخاب ماده مناسب برای دیافراگم، مهم است. با دو برابر کردن ضخامت دیافراگم، جریان و نیرو نیز دو برابر می شوند اما جرم نیز دو برابر شده و در نتیجه بازده نصف می گردد. دامنه ارتعاش متناسب با نسبت جریان به جرم است و توان، متناسب با حاصل ضرب جریان و مقاومت. بنابراین بیشینه بازده در نتیجه کاهش حاصل ضرب چگالی در مقاومت بدست می آید. در دیافراگم های نواری متعارف عموماً از آلومینیوم استفاده می گردد چون بهترین نسبت وزن به هدایت الکتریکی را دارد.  نوار مسی در بلندگو نواری: یکی از روشهای نوین، استفاده از صفحه های مدار چاپی است ماند نوارهای مسی برروی صفحه ی پلیمری به ضخامت 12 میکرون. نوارهای مسی ممکن است تمام صفحه را پوشش دهند. از آنجائیکه عرض دیافراگم کم است باید کاهش سطح را با افزایش طول جبران کرد. با این وجود پاسخ فرکانس پایین بلندگوهای نواری محدود است چون بازده در فرکانس های کم بسیار کاهش می یابد. 

معمولا آنها را به عنوان تویتر یا میدرنج بکار می برند و در سیستمی چند بلندگویی و چندراهه، با ووفرهای سیم پیچ متحرک همراه میکنند. گاهی هم از هورن در جلوی دیافراگم نواری استفاده می کنند تا بازده آکوستیکی را بالا ببرند. بلندگوهای نواری به سبب پاسخ ضربه عالی و نرم بودن فرکانسی شان، همیشه طرفدارانی داشته اند. درایورهای AMT: نوعی درایور شبیه به درایورهای نواری وجود دارد که AIR_Motion Transformer موسوم است و توسط دکتر اسکار هایل (Heil) ابداع شده است. اغلب این نوع را با نواری اشتباه می گیرند چون بسیار شبیه می نمایند اما سازوکار این دو نوع، کاملا متفاوت می باشد. البته سازندگان نیز این اشتباه را تکرار می کنند و درایور AMT خود را گاه ریبون می نامند.   

درایور نواری متعارف: درایور نواری متعارف، سطح یکپارچه ای است که به شکل همگن به جلو و عقب حرکت می کند و حرکت هوا و دیافراگم، هم راستا هستند. در دیافراگم نواری، چین ها ثابت بوده و زاویه شان نسبت به هم تغییر نمیکند. در درایور AMT قضیه کاملا متفاوت است. درایو به جلو و عقب نمی رود بلکه حرکت چین ها در امتداد همدیگر است و دیافراگم مانند آکاردئون باز و بسته می گردد و چین ها به هم نزدیک یا دور می گردند. هنگامیکه چین ها بهم نزدیک می شوند هوای بینشان را به بیرون پرتاب می کنند و وقتی از هم دور می گردند هوا را به درون می کشند. حرکت هوا عمود بر راستای حرکت دیافراگم است.جنس دیافراگم در بلندگوی نواری: دیافراگم را از پلاستیک و پلی اتیلن می سازند که میرایی خوبی دارد. روی آن میسر های رسانا را به شکل مارپیچ یک در میان در جهات مخالف قرار می دهند. با عبور جریان در یک جهت از تمام مسیر، به سبب آنکه مسیرها یک در میان در خلاف جهت هستند، میدان مغناطیسی حاصل باعث جذب یا دفع آنها از قطب های آهنربای دائم می گردد و با تعویض جهت جریان، چین هایی که بهم نزدیک شده بودند باز شده و چین های که فاصله گرفته بودند بسته می شوند. نام این روش از آنجا آمده که بین سرعت جابجایی چین ها با پرتاب و حرکت هوا توسط چین ها، نسبت چهار تا پنج به یک وجود دارد که آن را تبدیل به نوعی ترانسفورمر یا مبدل حرکت وا می نماید. استفاه از آهنربای بزرگ: در این درایو، به آهنربایی بزرگ نیاز است تا بتوان تمامی  دیافراگم را در آن جای داد. گستره فرکانسی درایورهای موجود بین 500 هرتز تا 20 هزار هرتز است. ممکن است کمی واپیچش هارمونیک دوم توسط این درایور ها تولید شود که مقدار آن معمولاً قابل اغماض است. شرکت های ADAM و Eve از این نوع  تویتر استفاده می کنند. سازندگان دیگری در عرصه های_فای نیز فعال هستند از میان آنها می توان به مارتین لوگان اشاره کرد.

جهت اطلاعات تکمیلی میتوانید مقاله های زیر را نیز مطالعه بفرمائید: