پژواک تابان افق

میکروفون سالن کنفرانس و همایش

یکی از مشکلات اساسی در حوزه ارتباطات و همچنین در سالن های همایش و گاهاً کنفرانس، ارسال پیام واضح و مفهوم از طریق میکروفون به فرستنده، در محیط های نویزی و پر سر و صدا بوده و بهبود این مشکل مستلزم انتخاب درست میکروفون سالن کنفرانس و میکروفون سالن همایش است. ب

رای حل این مشکل چهار راه اساسی وجود دارد، اول، کاهش سطح حساسیت میکروفون کنفرانس تا جایی که فقط صدای گوینده که نسبت به منبع نویز نزدیک تر به میکروفون است، نمونه برداری شده و ارسال شود و سایر منابع که در فاصله دور تری از میکروفون و سیستم صوت کنفرانس قرار دارند و به عنوان منبع نویز شناخته می شود کمتر نمونه برداری شده و به دنبال آن کمتر منتقل شود.

طراحی سالن کنفرانس سپاه انصار المهدی زنجان

موارد استفاده از میکروفون :

در هنگام استفاده از میکروفون ها کاربر مجبور به بلند صحبت کردن خواهد بود تا بتواند دامنه سیگنال گفتار خود را افزایش داده و سیگنال قوی تری را از طریق میکروفون به فرستنده منتقل کند. البته این میکروفون ها در محیط هایی که شدت نویز خیلی بالاست جوابگو نخواهد بود. در این محیط ها باید از سیستم کنفرانسی استفاده کرد که بتواند پاسخگو باشد و یا میکروفون کنفرانس میکروفونی باشد که برای کاربر مشکلی ایجاد نکند. دوم، استفاده از میکروفون دیفرانسیلی است که نویزهای مشترک (محیط) را حذف نموده و سیگنال گفتار (نویز دیفرانسیلی) را منتقل می کند.

میکروفون سالن کنفرانس و همایش

جهت گیری میکروفون سالن کنفرانس و میکروفون سالن همایش:

این میکروفون ها دارای دو جهت بوده و دیافراگم آن ها از پشت و جلو سیگنال آکوستیک را دریافت می کنند. لذا نویز محیط با فاز یکسان به دو طرف دیاگرام برخورد نموده و مانع از ارتعاش آن میشود و سیگنال گفتار که از یک سمت به میکروفون سیستم کنفرانس برخورد می کند با کمی اختلاف فاز به سمت دیگر برخورد کرده و بنابراین دیافراگم ارتعاش کرده و سیگنال گفتار را منتقل میکند. 

این میکروفون در محیط های با شدت نویز بالا به اشباع رفته و دیگر کارایی ندارد. سوم، استفاده از میکروفون های جهتی  در یک سیستم صوت است.

الگوی قطبی میکروفون:

این میکروفون ها دارای الگوی قطبی خاصی هستند که در یک جهت خاص سیگنال گفتار را دریافت نموده و در سایر جهات از حساسیت کمتری برخوردار است، این میکروفون ها تا حدودی مطلوب عمل می کنند اما در کاربردها ی عملیاتی و تحرکات سریع کاربر، چندان کاربردی نیست.

میکروفون گلویی:

چهارم، استفاده از میکروفون های گلویی است، این میکروفون ها به گونه ای طراحی شده است که دیافراگم آن بر روی گلوی کاربر می نشیند  و ارتعاشات حنجره کاربر را منتقل می کند و حساسیت آن به حدی کم است که اگر کاربر بخواهد از طریق لب ها و دهان خود با آن مکالمه کند، صدای گوینده منتقل نمی شود، لذا این میکروفون فقط بر روی گلوی کاربر نصب شده و با ارتعاشات حنجره کار می کند و چون حساسیت کمی دارد نویز محیطی را حتی در محیط هایی با نویز شدید، منتقل نمی کند. البته در این میکروفون به علت عدم تکمیل لوله صوتی، کیفیت طبیعی بودن گفتار کاهش می یابد. اما عملکرد مطلوب آن به گونه ای است که کاربران با این موضوع کنار کنار می آیند. این نوع میکروفون ها معمولا دارای ساختار پسیو و از نوع دینامیکی هستند چون سطح حساسیت کمتری دارند. به علت حساسیت پایین این میکروفون در محیط های نویزی، نسبت به سایر میکروفون ها، کیفیت فهم گفتار در این محیط ها افزایش یافته و نویز کمتری تبدیل به سیگنال الکتریکی می شود

معایب 

 البته یکی از معایب این نوع میکروفون کاهش کیفیت طبیعی سیگنال صدای کاربر می باشد، چون سیگنال حنجره نمونه، برداری شده و لوله صوتی کاربر به طول کامل شکل نمی گیرد، بنابراین بر کیفیت طبیعی بودن سیگنال گفتار اثر منفی دارد، اما به علت قابلیت این میکروفون و عملکرد مطلوب آن در محیط های نویزی که مزیت مهم آن به شمار می رود، این عیب توسط کاربران این میکروفون قابل قبول است.

میکروفون گلویی از سه قسمت اصلی، سیستم مغناطسی، آرمیچر و بدنه، تشکیل شده است که هر کدام از آنها دارای اجزای کوچکتری هستند که بر روی مشخصه فرکانسی و سطح حساسیت میکروفون تاثیر بسزایی دارند. از جمله عوامل تاثیر گذار در طراحی میکروفون، دیاگرام، ضریب سختی فنرهای مکانیکی، شار مغناطیسی آهنربای دائم و تعداد دور سیم پیچ آن می باشد.

طبق قوانین ریاضی و فیزیک، برای ساختار مکانیکی میکروفون می تواند مدار الکتریکی معادل با قبول درصدی خطا و نادیده گرفتن آن،تعریف نموند و با حل آن، مشخصات و پارامترهای لازم در طراحی میکروفون را بدست آورد و بر اساس آن ها اقدام به ساخت اجزای میکروفون نمود.

اجرای سالن کنفرانس دانشگاه ولایت ایرانشهر

انتخاب و خرید مطمئن میکروفون سالن کنفرانس و  همایش:

یکی از مراحل مهم ضبط و یا پخش زنده صدا که در کیفیت کار نیز خیلی مؤثر است انتخاب میکروفون مناسب و مقرون به صرفه متناسب با نوع کاربری می‌باشد. 

امروزه تنوع کمپانی‌های سازنده و تولید انواع میکروفون با مشخصات متنوع و بعضا خیلی نزدیک به هم باعث شده تا کاربران در انتخاب میکروفون کنفرانس و همایش و همچنین سیستم صوت مناسب جهت برنامه های رادیویی و تلویزیونی و یا ضبط و اجراهای زنده موسیقی به نوعی دچار سردرگمی شده و بعضاً در انتخاب میکروفون دچار شک و تردید شوند.

شناخت میکروفون سالن کنفرانس و میکروفون سالن همایش:

شناخت مشخصات فنی میکروفون‌ ها و چگونگی تأثیرگذاری آنها در نوع کاربری و سیگنال خروجی به کاربران کمک می‌کند تا در زمان انتخاب و خرید میکروفون آگاهانه تصمیم‌گیری کرده و بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را انجام دهند.

انواع میکروفون  مورد استفاده برای سیستم صوت سالن کنفرانس و یا همایش:

میکروفون یقه ای :

تجهیز سالن کنفرانس

میکروفون‌ های داینامیک

تجهیز سالن کنفرانس

میکروفون‌ های خازنی

تجهیز سالن همایش

میکروفون ‌های ریبون

طراحی سالن جلسه

میکروفون ‌های یو اس بی

تجهیز سالن جلسه

میکروفون‌ های بی سیم (VHF) یا( UHF)

میکروفون بی سیم

الگوی دریافت جهتی در مقایسه با همه سویه:

میکروفون سالن کنفرانس و میکروفون همایش ممکن است منحنی‌های جهتی متفاوتی داشته باشند. میکروفون‌های با الگوی دریافت دایره­ ای یا همه سویه صدای موجود در تمام اطراف خود را باز تولید می‌کنند در صورتیکه میکروفون‌های جهتی فقط صدای مقابل  خود را دریافت می‌کنند.

دیگر الگوهای دریافتی عبارتند از: دوطرفه یا شکل 8 انگلیسی، سوپر کاردیویید، هایپر کاردیویید و کاردیویید پهن.

در حالت کلی صدای دریافتی از میکروفون کاردیویید جذاب و خوشایند است چون معمولاً فقط صدای منبع صوتی را نیاز دارید و به ندرت صدای اطراف را ضبط و یا تقویت می‌کنید. اما جهتی کارکردن هزینه دارد و گاهی اوقات امکان پرداخت آن نیست.

میکروفون ‌های جهتی می‌بایست دیافراگم خیلی نرم تری از نوع همه جهته داشته باشتد. این نرمی در حرکت ایجاد نویز POP  وWind  کرده از این رو باعث محدودیت در استفاده میکروفون‌ های جهتی در فاصله خیلی نزدیک به خواننده می‌شود حتی زمانی که فیلترهای حذف “پ” استفاده می‌کنید.

یک میکروفون جهتی از اثر proximity یا مجاورت میکروفون‌ها نیز رنج می‌برد که این موضوع به معنی تشدید شدن فرکانس‌های پایین در نزدیک شدن فرکانس‌های پایین در نزدیک شدن میکروفون به منبع صوتی و بالعکس می‌باشد.

فاصله یک میکروفون کاردیویید با خواننده یا منبع صوتی می‌تواند به گونه ای تنظیم شود که خطی عمل کند. به عنوان مثال میکروفون یک خواننده برای مصارف live یا اجرای زنده اگر در فاصله 1 تا 3 سانتی‌متری تنظیم شودپاسخ خطی خواهد داشت و در فواصل بیشتر  فرکانس‌های پایین به صورت چشمگیری افت خواهد کرد و حال آنکه یک میکروفون استودیویی معمولا برای فواصل بلندتر تنظیم و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی سالن کنفرانس

رفع مشکل فیدبک میکروفون:

از طرفی در میکروفون گذاری برنامه های زنده صداهای بلندگوهای نصب شده در صحنه باعث فیدبک در میکروفون ‌های تمام جهته می‌ شود و از این‌رو میکروفون‌ های کاردیویید شاید مناسب‎تر از تمام جهته به نظر بیایند. یکی از راه حل های رفع مشکل فیدبک استفاده از گوشی‌های مونیتورینگ برای نوازندگان و خوانندگان می‌باشد.

در صورتیکه از میکروفون‌ های همه جهته استفاده کنید دقتتان در ایزوله کردن کانال‌ها کمتر از یک میکروفون جهتی خواهد بود چرا که صدا از تمام جهات وارد میکروفون می‌شود. پس اگر جداسازی کانال‌ها مد نظر و مهم میباشد، نسبت بین صدای مستقیم و غیر مستقیم با یک میکروفون تمام جهته ناکافی خواهد بود.

به هرحال میکروفون همه جهته بدون در نظر گرفتن اثر منفی مجاورت یا proximity  می‌تواند به منبع صوت نزدیکتر شود.

به عنوان مثال در یک قاعده کلی می‌توان گفت اگر ما یک میکروفون کاردیوئید را در فاصله 10 سانتی متری منبع صوت نصب کنیم تا همان نسبت صدای مستقیم و غیرمستقیم را در مقایسه با کاردیوئید بدست آوریم.

طراحی سالن کنفرانس دانشگاه ولایت ایرانشهر

خرید میکروفون‌:

قبل از انتخاب میکروفون کنفرانس برای یک سیستم کنفرانس، حتی پایه ی آن مهم است.لازم است  تفاوت‌های موجود در توانمندی‌های آن‌ها را بدانید، و به یاد داشته باشید که عملکرد میکروفون‌ های مورد استفاده در یک سیستم کنفرانس و همایش در مقایسه با سایز قابل قیاس با بلندگوها نیست. اگر در زمینه خرید میکروفون سالن کنفرانس و همایش احتیاج به مشاوره دارید کارشناسان شرکت پژواک تابان افق با سابقه  و تجربه کاری بالا جهت مشاوره و راهنمایی در زمینه خرید میکروفون می توانند با افتخار راهنمای شما باشند.

جهت اطلاعات تکمیلی میتوانید مقاله های زیر را نیز مطالعه بفرمائید:

منبع