صفر تا صد قرارداد مشاوره طراحی سالن همایش و کنفرانس

امروزه هر سازمان، شرکت و حتی اکثریت جامعه به این نتیجه رسیده‌اند که در کنار یک جمعیت هدفمند می‌توانند بسیار راحت تر در اهداف خود پیشروی کنند. حتی انسان مدرن در انتخاب فضای سرگرمی خود ترجیح می‌دهد در کنار دیگر افراد جامعه زمان خود را سپری کند. این مسئله به نوعی هوشمندی انسان امروزی را به نمایش می‌گذارد. خانواده‌ای که ترجیح می‌دهد فیلم مورد علاقه‌ی خود را در کنار یک اجتماع 300 نفری در یک سالن سینما مشاهده کند، مدیرعاملی که ترجیح میدهد در یک اتاق جلسه یا سالن کنفرانس، به بررسی مسائل شرکت خود با دیگر کارمندانش بپردازد. سازمان یا دانشگاهی که در یک سالن همایش یک سمینار علمی را اجرا می‌کند.

در مبحث طراحی، ساخت و تجهیز سالن همایش، آمفی تئاتر، سینما و کنفرانس، اولین اقدام پس از آشنایی نسبی کارفرما با پیمانکار مورد نظر، انعقاد قراردادی است اعم از اینکه سالن دارای چه نوع کاربری می‌باشد، تحت عنوان قرارداد مشاوره طراحی سالن همایشآمفی تئاترکنفرانس و سینما  که فی‌مابین کارفرما و پیمانکار بسته می‌شود.

فهرست مطالب

مشاوره تخصصی

بعد از ارتباط اولیه و انتخاب پیمانکار مناسب برای پروژه توسط کارفرما، هر دو طرف برای پیش‌بردن سلسله مراتب، به اطلاعاتی نیاز داند. پیمانکار از لحاظ محدوده جغرافیایی پروژه، نوع پروژه و منبع مالی پروژه باید اطمینان حاصل کند و کارفرما نیز به بررسی نوع طراحی، مقدار هزینه و زمانبندی بپردازد.

رولوه‌ی وضع موجود سالن

پس از صحبت های اولیه و دریافت مشاوره تخصصی نوبت به برداشت از فضا میرسد. رولوه به معناي برداشت وضع موجود میباشد. در واقع كار رولوه برعكس كاري می‌باشد كه به طور رایج براي ساخت يک بنا بكار برده می‌شود. برای ساخت يک بنا، ابتدا نقشه‌های آن تهيه می‌شود و سپس بر اساس نقشه های اجرايی ساختمان ساخته می شود. حال اگر ساختمان موجود باشد ولي نقشه ای از آن در دست نباشد می‌توانیم از روی ساختمان نقشه های آن را تهيه کنیم كه به اين كار رولوه می‌گويند. لازم به ذکر است که در بعضی موارد کارفرما نقشه های As Built (نقشه های وضعیت ساختمان پس از ساخت) را داراست.

تهیه برآورد و نقشه چیدمان سالن

پس از رولوه، نوبت به تهیه برآورد اولیه و ارائه‌ی نقشه چیدمان بر اساس استاندارهای اجرایی می‌رسد. متریال و تجهیزات کلی مصرفی برای آن فضا با استفاده از نقشه های پس از اجرا می‌تواند لیست شود. علاوه بر برآورد متریال و تجهیزات می‌توان یک چیدمان استاندارد به کارفرما ارائه داد که شکل کلی نحوه‌ی قرارگیری صندلی‌ها چگونه خواهد بود. بعد از اتمام این مراحل و ارائه‌ی اسناد به کارفرما، ایشان تصمیم نهایی خود را در رابطه با ارائه‌ی طرح های سه بعدی و شکل نهایی سالن توسط پیمانکار خواهد گرفت.

طراحی سه بعدی دکوراسیون معماری براساس رولوه یا نقشه های ازبیلت موجود + جانمایی سیستم صوت و تصویر

در این بخش ما به طرحی سه بعدی نیاز داریم تا شکل نهایی سالن را به کارفرما نشان دهیم! ارائه‌ی این طرح به منظور شفاف سازی در خرید لیست برآورد مورد نیاز سالن و همچنین درک متقابل کارفرما از نحوه‌ی انجام کار خواهد بود. در این طرح از متریال و تجهیزات مصرفی عنوان شده در برآورد استفاده خواهد شد (مانند متریال دیوار، کف پوش، درب سالن و صندلی‌ها) و تنها رنگ و مسائل اجرایی جزئی در قالب چند طرح که به اصطلاح به آن‌ها آلترناتیوهای مختلفی گفته می‌شود، تهیه خواهد شد تا دست کارفرما برای انتخاب یک مورد از آنها باز باشد.

در ارائه‌ی طرح معماری نیاز است تا طرح‌های الکتریکال نیز تهیه گردد. نقشه ها و اطلاعات کلی در رابطه با سیستم‌ های نورپردازی و صوت و تصویر به صورت جانمایی می باشند. این تجهیزات را در برآورد اولیه ذکر کرده و در اسناد جدید اطلاعات تخصصی تر ارائه خواهد شد. حال پس از پایان این بخش با در دست داشتن تمامی اسناد و آلبوم طرح سه بعدی، طی جلسات مختلف برای دریافت نظر کارفرما و نظارت بر طرح اجرا شده به بررسی و امکان سنجی می‌پردازیم. از این گام به عنوان فاز یک طراحی یاد می‌شود.

طراحی نقشه های اجرایی فاز 2 معماری، الکتریکال، صوت و تصویر

حال در این مرحله که به عنوان فاز 2 طراحی معماری و الکتریکال یاد می‌شود تمامی نقشه ها با قابلیت اجرا در فضای حقیقی بوده و دارای جزئیات کامل از نوع پیاده سازی و اجرای متریال مصرفی است. علاوه بر طراحی معماری نیز نقشه های نهایی الکتریکال و صوت و تصویر آماده خواهد شد که از جمله : کابل کشی، محاسبات نور پردازی، محاسبات آکوستیک، جانمایی تجهیزات صوت و تصویر و … می باشد. حال باید در نظر داشته باشید قبل از جمع آوری نقشه ها و محاسبات باید جنبه‌ی تاسیسات آن فضا را مدنظر داشته باشید. سیستم های سرمایشی، گرمایشی و اطفاء حریق از این دسته هستند و باید نقشه های مربوطه را از پیمانکار تأسیسات یا کارفرما دریافت نمایید.

نکات حائز اهمیت در رابطه با طراحی و تجهیز انواع سالن

بخش های مختلف سالن و نوع چیدمان : یک سالن استاندارد صرف نظر از نوع کاربری آن شامل بخش های مختلفی از جمله فضای اصلی سالن، سن، راهرو های ورودی و خروجی، سرویس بهداشتی، اتاق کنترل، اتاق گریم و اتاق استراحت است که در طراحی و نوع چیدمان سالن می‌تواند تأثیر گذار باشد. در زمان برداشت (رولوه) همواره تمامی این بخش باید مدنظر قرارگرفته شود تا در زمان اجرای طرح سه بعدی و حتی طرح اجرایی مشکلی وجود نداشته باشد.

سبک طراحی و تجهیز : باتوجه به نوع کاربری هر سالن، نوع سازمان مربوطه و موقعیت جغرافیایی آن، به طور کلی سبک طراحی، نوع چیدمان و استفاده از متریال و تجهیزات متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال : تجهیزات مورد نیاز یک سالن کنفرانس دارای سیستم های اتوترکینگ و سیستم کنفرانس و ویدئو کنفرانس می باشد اما در یک سالن آمفی تئاتر از این موارد استفاده نخواهد شد!

آکوستیک سالن : یک مسئله‌ی مهم در طراحی سالن، در نظر گرفتن جنبه‌ی آکوستیکی آن سالن است. استفاده‌ی صحیح از متریال مورد استفاده در سالن و محاسبات فنی و تخصصی مرتبط با صدا در یک سالن می‌تواند به آکوستیک شدن هرچه بهتر آن کمک کند. به تعبیر ویکی پدیا آکوستیک سالن کنسرت باید به نحوی باشد که :

شنونده باید صدای تمامی سازها و احیاناً خوانندها را با یک بالانس متعادل بین آن‌ها بشنود. – هر یک از خواننده یا نوازنده‌ها باید بتوانند اجرای خود و دیگران را به وضوح بشنوند. – میزان طنین یا انعکاس صدا در سالن باید بگونه‌ای باشد که نه تنها مزاحمتی برای موسیقی نداشته باشد، بلکه بر کیفیت اجرای موسیقی بیفزاید. – صداهای اضافی از بیرون یا آن‌ها که احیاناً توسط تماشاچیان و شنوندگان ایجاد می‌شود نباید تأثیری بر اجرای کلی داشته باشد. – صدای سالن، حتی‌المقدور نباید به بیرون از آن نفوذ کند.

فرآیند ساخت سالن همایش و دیگر سالن ها چگونه است؟

فرآیند ساخت سالن همایش توسط شرکت پژواک تابان افق دارای مراحل متعددی است که در بخش فرآیند اجرای پروژه ها به جزئیات کامل این امر مهم پرداخته و در نظر داشته باشید این سلسله مراتب در انواع پروژه های طراحی، ساخت و تجهیز سالن همایش به کار می‌رود.

پژواک تابان افق؛ مشاور و طراح انواع سالن همایش، آمفی تئاتر، سینما و کنفرانس

گروه مهندسی پژواک تابان افق ارائه دهنده خدمات گسترده در زمینه‌ی مشاوره، طراحی و ساخت سالن های همایش، آمفی تئاتر، سینما، کنسرت، کنفرانس و همچنین تجهیز سیستم های صوت، تصویر، نورپردازی، دکوراسیون در تمامی مراکز دولتی، خصوصی، آموزشی و اماکن ورزشی و مذهبی جهت دریافت مشاوره از تیم تخصصی پژواک، می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.